تحلیل انتقادی گفتمان معلولیت در سینمای ایران
محل انتشار: سومین کنفرانس ملی جامعه شناسی و علوم اجتماعی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: انگلیسی
مشاهده: 1,020
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
SOCIOCONF03_096
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
گفتمان درجهان امروزابزار بازتولید مفاهیم و نظمهای موجود درمیدانهای گفتمانی متفاوت است هنگامی که بارویکردی انتقادی ازمنظر گفتمان به جهان پیرامون می نگریم شاهد اشاعه روابط سلطه میان گروه های مختلف درجامعه هستیم ازجمله نظم های گفتمانی مسلط گفتمان سلامتی است که باقرارگرفتن درموضع قدرت نظمهای گفتمانی دیگر نظیر معلولیت را به چالش می کشد معلولیت به مثابه مفهومی جامعه شناختی که ازدیدگاه گافمن برساختی است ازنحوه نگرش افراد سالم به انسان معلول توسط رسانه های مختلف درقالب برنامه های رسانه ای گوناگون به تصویر کشیده میشود سینما درجایگاه رسانه ای تصویری نقش مهمی دربازنمایی گفتمانهای مختلف دارد پیوند سینما و گفتمان موجب شکل گیری دیدگاه هایی نوین پیرامون مسائل مختلف اجتماعی خواهد شد مقوله معلولیت درچهارچوب سینما و فضای تصویری متاثر ازاین رسانه به خوبی ازطریق نمایش جنبه های متفاوت زندگی افراد معلول دیده میشود دراین میان روش تحلیل انتقادی گفتمان میتواند ابزارکارامدی درچگونگی به تصویرکشیدن معلولیت ازکانال رسانه باشد این رویکرد بااستفاده ازروش شناسی نورمن فرکلاف و تبیین جامعه شناختی آن ازطریق نظریه سه بعدی قدرت استیون لوکس وخشونت نمادین پیربوردیو موردتحلیل قرارگرفته است که بیانگر به حاشیه رانده شدن گفتمان معلولیت درسینمای ایران است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مونا اسدیان
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :