تحلیل حقیقت مبنای عقاب متجری در فقه امامیه

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 238

فایل این مقاله در 5 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SPES01_216

تاریخ نمایه سازی: 17 آبان 1396

چکیده مقاله:

استحقاق و عدم استحقاق عقاب متجری مساله ای فقهی است که با موضوع اعمال مقدماتی یا تدارکاتی جرم در حقوق کیفری مشابهت دارد و اصولا مرتکب عمل مقدماتی مسیولیت کیفری ندارد، اما برخی از اعمال مقدماتی که قابلیت تفسیرهای متفاوت و گوناگون داشته، اعمالی مبهم و غامض اند و بصورت موکد و دقیق بازگو کننده نیت مجرمانه نیستند. برای احراز قصد مجرمانه دو تیوری در حقوق کیفری مطرح است؛ 1- تیوری ذهنی یا شخصی 2- تیوری عینی یا موضوعی؛ براساس دیدگاه عینی اراده مرتکب، تا آنگاه که در قالب یک عمل مجرمانه تبلور نیافته است، اعتنا نمی شود و عامل مهم عمل مادی ای شمرده می شود که فرد مرتکب آن شده و همچنین ضرری که در نتیجه آن پدید آمده است. تیوری ذهنی یا شخصی به قصد بزهکارانه مجرم توجه دارد و برای عمل ارتکابی وی ارزش و اعتبار زیادی قایل نیست؛ به عبارت دیگر، از این دیدگاه عمل اجرایی آن است که اراده مجرمانه قطعی و محقق مرتکب را نشان می دهد. در موضوع تجری، استحقاق و عدم استحقاق عقاب متجری مطرح و اختلاف نظر فقها بیانگر تعدد نگرش های ایشان است. نظر شیخ مرتضی انصاری بر عدم عصیان و عدم استحقاق عقاب و نظر آخوند خراسانی بر تصمیم به گناه و استحقاق عقاب گواه بر آنست. هدف نگارش؛ شاید مهم ترین هدف نگارش مقالات علوم نظری و انسانی بیان نگرش محقق و به چالش کشیده شدن آن توسط صاحبان فکر و نظر و رسیدن به حد وسطی از تقابل انیشه ها باشد که این مهم تنها با ابراز اندیشه و نقد آن امکان پذیر است و این اثر نیز به دنبال همان منظور تحریر گردیده است. روش کار؛ روش کار براساس گردآوری نظر اندیشمندان، تحلیل، تجربه، شهود شخصی، فهم موردی و استحسان است.

نویسندگان

سلمان نصراللهی بروجنی

دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد