شناسایی و اولویت بندی عناصر تاثیرگذار بر انتخاب بازی های دیجیتال با استفاده از مدل ایشیکاوا و روش سلسله مراتبی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 453

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

TECHSD05_120

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1398

چکیده مقاله:

ما هر روزه شاهد استقبال بیشتر از بازی ها به عنوان سکوئی برای نقد و آموزش بویژه توسط هنرمندان و مخترعان جوان هستیم. امروزه از یک سو بسیاری از استعداد های خلاق به سمت طراحی و تولید بازی گرایش یافته اند و از سوی دیگر بسیاری از مخاطبان که قبلا وقت خود را با دیگر انواع رسانه ها پر می کردند به سمت رسانه بازی جذب شده اند. رسانه نو ظهور بازی های رایانه ای با قابلیت ها و ویژگیهای خاص خود به جرات می توان گفت که ضریب تاثیر گذاری و نفوذ خود را حتی از رسانه هایی چون سینما و تلویزیون نیز افزایش داده است. از مهمترین این ویژگیها ماهیت تعاملی بودن بازی های رایانه ای است. در این پژوهش سعی شده است به بررسی ابعاد مختلف بازی های دیجیتال پرداخته و نوع انتخاب بازی های دیجیتال از نظر بازیکنان (یا همان گیمرها) و تحلیلگران مورد بررسی قرار دهیم. در گام اول پژوهش با استفاده از مدل ایشیکاوا به کشف و دسته بندی عوامل موثر بر بازیهای دیجیتال پرداخته ایم، که نتیجه آن کشف 9 عامل اصلی است، در گام بعد با استفاده از روش سلسله مراتبی یا همان AHP به رتبه بندی این عوامل پراخته ایم که نتایج حاصله نشان می دهد مهمترین عامل در بین بازیکنان داستان (یا سناریو) بازی است و در منظر تحلیلگران مهمترین عامل انتخاب روایت بازی شناخته شده است.

نویسندگان

سیدجواد شریف شیخ الاسلامی

دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی دانشجوی دکترای آینده پژوهی

سیدمهدی حسینی

دانشگاه آزاد واحد تهران شمال کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی گرایش مدیریت فناوری اطلاعات