تاثیر کمپوزیسیون نقاشی های موندریان بر معماری خانه شرودر

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 839

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

UMCONF06_050

تاریخ نمایه سازی: 2 مهر 1398

چکیده مقاله:

هنر یک وسیله ارتباط انسان ها است، برای حیات بشر و برای سیر به سوی سعادت خود و جامعه انسانی، موضوعی ضروری و لازم است، زیرا افراد بشر را با احساساتی یکسان به یکدیگر پیوند می دهد . نقاشی و معماری همیشه در کنار هم بوده اند و با ویژگی های انحصاری در مبانی و صور به دیگری کمک کرده اند. گاهی نقاشی ایده اولیه معماری بوده و گاهی معماری موضوع نقاشی شده است. بنابراین درک فضایی از هر کدام، از زاویه دید هنرمند، خلق فضا به شکلی متفاوت است. حلقه ای گمشده که در تنها عنصر غیر قابل حذف ان ها یعنی فضا مشترکند، فضایی که در نقاشی دو بعدی و سه بعدی، مجازی و در معماری عینی آفریده می شود . فعاییت هنر، یعنی احساسی را که قبلا تجربه کرده است، در خود بیدار کند و برانگیختن آن به وسیله ی حرکات، اشارات، خطها، رنگ ها، صداها، نقش و کلمات به نحوی که دیگران نیز بتوانند همان احساس را تجربه کنند و آن را به سایرین منتقل می سازد. این تحقیق توصیفی، تحلیلی می باشد که مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای، کارهای انجام شده، مقاله ها و کتاب های به روز می باشد. این پروژه در راستای پی بردن به تاثیر کمپوزیسیون نقاشی مندریان بر معماری هم عصر خود است که در ابتدا به بررسی کمپوزیسیون نقاشی های مندریان می پردازیم و بعد به تحلیل معماری خانه شرودر و تاثیر گذاری کمپوزیسیون نقاشی های مندریان در ان می پردازیم .که در نهایت می توانیم با توجه به شواهد به این نکته پی ببریم که جوء حاکم بر جامعه و شرایط اجتماعی در هر عصر تاثیر قابل توجهی بر نقاشی ها و معماری آن عصر می گذارد.

نویسندگان

سارا مجتهدی

دانشجو ارشد ، گروه معماری داخلی ، واحد پردیس ،دانشگاه ازاد اسلامی ، پردیس ، ایران

فهیمه معتضدیان

هیت علمی ،گروه معماری ، واحد پردیس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، پردیس ، ایران