بررسی نشانه معنا شناختی تولید معنا در معماری مورد مطالعه : کافی شاپ و رستوران سنتی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,333
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
URBANPLANING07_039
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
نظرات فلسفی و دیدگاههایی که متفکران هر عصر و دورهای ارائه کردهاند همواره تأثیر مستقیم بر هنر،ادبیات و معماری جوامع مختلف داشتهاند به شکلی که دیگر نمیتوان آفرینش هنری را خالی از نوعینگرش به جهان و جامعه دانست. همین اختلاف دیدگاه باعث به وجود آمدن مکاتب هنری مختلف شده است. در معماری معاصر هم میتوان عناصری را یافت که در دیگر دورهها وجود نداشتهاند و یابه صورتی دیگر استفاده میشدهاند و این تفاوت را باید در نوع نگاه معمار و معنایی که در آثارش نهفته است یافت. یکی از مشخصات عصر حاضر فردگرایی است و جوامع بشری هرچه بیشتر ازگروهگرایی به سمت فردگرایی درحرکتاند. نمونه آن را هم میتوان در تفاوت بین معماری مدرن ومعماری سنتی بهروشنی دید؛ تبدیل خانههای بزرگ که همه خانواده در کنار هم زندگی میکردند به کاشانههای کوچک نمونه بارز و روشن این فردگرایی است. همین حرکت از جمع به فرد را میتوان دربرخی ساختههای شهری هم دید و در این مقاله تلاش میشود دو مورد کافیشاپ بهعنوان یکی از نمادهای مدرنیته و رستوران سنتی در جایگاه نمادی از سنت موردمطالعه قرار گیرند. در این راه روش مورداستفاده یکی از ابزارهایی است که زیباشناسی در اختیار ما قرار داده است. در این تحقیق با روش نشانه معناشناسی تلاش میکنیم نشانههای حرکت از سنت به مدرنیته را در معماری ایران نشان دهیم و معنای نهفته در لایههای مختلف را تحلیل نماییم. بدین ترتیب قادر خواهیم بود جامعه ایرانی را بهتر بشناسیم و تحولات معماری آن را راحتتر درک کنیم
کلیدواژه ها:
نویسندگان
روح اله قاسمی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :