پیوند مفهومی میان فضای موسیقی و فضای معماری ایرانی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,660

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

UUSD01_1055

تاریخ نمایه سازی: 17 خرداد 1394

چکیده مقاله:

بشر درطول تاریخ همواره به تلاش هایی گوناگون دست زده تا باورها و آرمان های ذهنی خویش را در قالب اشکال مختلف بیان و به دیگران منتقل کند . بی تردید تاکنون اهمیت هیچ یک از این تلاش ها به اندازه هنر ، در نمایان ساختن جوهرپندار و اندیشه انسان ، در طول تاریخ فرهنگ و تمدن بشر گویا و ارزشمند نبوده است . در حقیقت معماری به عنوان یک تلاش و موسیقی به عنوان یک باور و آرمان انسانی بارها مورد توره قرار گرفته است . قدرت هنر در بالا بردن ما از این عالمنفسانی بیشتر در موسیقی آشکار است . موسیقی به هیچ وره مانند هنرهای دیگر رونوشت آمال و تصورات و حقیقت اشیا نیست ، بلکه نشان دهنده ی خود اراده یا خواست است . موسیقی کلاسیک ایران که به اشتباه موسیقی سنتی خوانده می شود از دوازده مقام تشکیل شده که هرکدام آنها از نغمهها و هزاران گوشه و تصنی و رنگ و چهار مضراب تشکیل شده اند که ریشه در فرهنگ و تاریخ و مناطق جغرافیایی شرایط زمانی و مکانی دارد که سرشار از احساسات و ذوق و سلیقه می باشد و چون ریشه ایرانی دارد می تواند بر معماریایران تاثیر بگذارد . و با شناسائی این دو هنر ، ارتباط ، همسانی ها تشابهات و تضادها و تقارن ها و در نتیجه تاثیر و الهام حاصل می شود. موسیقی کلاسیک ایران با ایجاد یک فضا که ریشه ایرانی دارد می تواند از تصور به تصویر تبدیل شود وخود را به صورت ماده قابل لمس نشان دهد . همه هنرها به طور عرضی با همدیگر ارتباط دارند ، چرا که منشا همه آنهاتجلی زیبایی است .هدف از این پژوهش ، فهم چگونگی شکل گیری اثر معماری یا موسیقیایی و فصل مشترک آن هاست تا پس از شناخت این فصل مشترک که همان فضاست ، ابزارها ، اصول و مفاهیمی بتوان استخراج کرد که برای آفرینش اثر هنری ، خواه یکبنای معماری باشد خواه یک قطعه ی موسیقی ، در عرصه تبدیل این هنرها به یکدیگر برای رسیدن به درک و احساسمشابه استفاده شود. این پژوهش بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است . در این راستا ، ابتدا به فرهنگ به عنوان عامل زیربنایی در خلر اثر و سپس به فرآیند ذهنی ای که در مراحل آفرینش اثر هنری درذهن هنرمند صورت می پذیرد پرداخته می شود. آن گاه فضا به عنوان عامل پیوند معماری و موسیقی و نیز فصل مشترکی که اصول و مفاهیم از آن نشأت می گیرد بررسی می شود. سپس این اصول و مفاهیم که همان ابزارهای سازماندهی اثر هنری در عرصه تبدیل این هنرها به یکدیگر هستند معرفی می گردند

نویسندگان

ثنا صالحی مجد

دانشجوی کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

داریوش ستارزاده

استاد دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اگزناکیس یانیس (1369) : علم و موسیقی، مجله پیام. ...
  • حجت، مهدی، 1377 . فضا . فصلنامه رواق 18 :(1) ...
  • دهلوی، حسین (1369): آوایی از ستیغ کوه تا بلندای هنر ...
  • راجر، کیمی ین (1377) : درک و دریافت موسیقی، ترجمه ...
  • سراج، حسام الدین (1379) : موسیقی و معماری، مجله معماری ...
  • سهیلی، جمال الدین، 1380. مینی مالیسم و فضای شاعرانه، فصلنامه ...
  • صادقپور فیروزآبادی، ابوالفضل و خلیل زاده مقدم، مریم (1390) : ...
  • فلامکی، منصور (1369) : دیباچه، کتاب مجموعه مقالات معماری و ...
  • فیلی نژاد، غزاله (1385) : همسویی های جهان معماری و ...
  • کبیر، اختر و حکمتی، شیوا، 1383 _ ادراک فضا، مجموعه ...
  • ملاح، حسینعلی (1369) : سیری در فضای معماری و موسیقی، ...
  • ملک اصلانیان، امانوئل (1369) : رنگ، حالت و فضا در ...
  • موسیقی و معماری منصور فلامکی و 00 1369، انتشارات فضا ...
  • وزیری، علینقی (1366)، زیبایی شناسی در هنر و طبیعت _ ...
  • Bowman , W.D.(1 99 8).philosophical perspectives on music. New York: ...
  • Davies, S, (1994). Musical meaning and Expression. United states of ...
  • نمایش کامل مراجع