بررسی زن و جهاد اقتصادی از منظر اسلام

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 947

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

WOMEN01_136

تاریخ نمایه سازی: 6 بهمن 1395

چکیده مقاله:

مشارکت زنان در امر اشتغال از قدمتی تاریخی برخوردار است. به گفته محققان، زنان از ابتدای شروع تمدن بشری به مشاغل زراعی وکشاورزی روی آورده اند که تاریخ جوامع انسانی، مرهون و قدردان حضور مؤثر و سازنده آنان است. تلاش زنان در رسیدن به مشاغلاجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در دهه های اخیر، در پی تقاضای یابندگان کار و همچنین نیاز بازار کار، رشدی قابل توجه و چشم گیر داشتهاست. امروزه درصد زنان شاغل در هر کشوری می تواند به عنوان شاخصی در رشد و توسعه آن کشور محسوب گردد. گذشته، حال و آینده اشتغال زنان به همراه انگیزه ها و آثار این پدیده بر خانواده و جامعه در تمامی نقاط جهان بحثی گسترده را می طلبد . فعالیت اقتصادی و کار وتلاش، همواره قرین زندگی زنان بوده است. زنان در طول تاریخ، علاوه بر انجام کارهای خانه، همیشه همگام با مردان به فعالیت هایی مثلکشاورزی و دام داری اشتغال داشته و از این طریق، بخشی از هزینه خانواده را بر دوش کشیده و به اقتصاد خانواده کمک می کرده اند. اما در زمان های گذشته، فعالیت های یاد شده نظیر سایر کارهایی که زنان در خانه انجام می دادند، کار خانه به شمار می رفته و در مقابل آن مزدی به زن پرداخت نمی شده است.با حرکت جوامع به سوی دستاوردهای تمدن جدید و تبدیل کارگاه های خانگی و کوچک به کارخانه و جایگزینی ماشین به جای نیروی انسانی، اشتغال زنان به فعالیت های اقتصادی بیرون از خانه، طی چند دهه اخیر، اهمیت ویژه ای یافته است؛ بهگونه ای که در حال حاضر مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان به فعالیت اقتصادی در بیرون خانه، یکی از مسائل مهم و مطرح زنان در جامعه امروز ماست. نظر به اهمیت موضوع و شبهات و اشکالاتی که در زمینه کار زنان در مراکز عمومی مطرح شده و آراء و دیدگاه های مختلفیرا پدید آورده است. در این مقاله نویسنده سعی میکند به بررسی زن و جهاد اقتصادی از دیدگاه اسلام بپردازد و برای این منظور نگاهیکوتاه به مفهوم کار انداخته و با استفاده از ایات قرانی به بحث در این مورد میپردازد . نویسنده به این نتیجه میرسد که در دین اسلام، زن جایگاه بسیار والایی دارد؛ هم در اجتماع و هم در خانواده. زن سازنده ی خانواده است و خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی جامعه میباشد؛ لذا می توان گفت که زن سازنده ی جامعه است و قادر است جامعه را به سمت سعادت و تعالی و یا به سمت انحراف و فساد سوق دهد.مسأله اشتغال و کار از جمله منزلت هایی است که دین اسلام، انسان ها را بدان ترغیب نمود تا جایی که در روایات دینی، انسان بیکار را مورد غضب الهی دانسته و از رحمت حق، محروم می داند. مکتب متعالی اسلام با حضور فعالانه زنان در اجتماع، به دور از برخوردها و روابط مذموم با پذیرش مشاغلی که با روحیات و شأن آنها همگونی دارد، موافق است و از نظر اقتصادی، مالکیتش را تأیید و او را صاحب دست مزدو حقوق خویش می داندو نظر به اینکه یکی از راه های کسب مال، داشتن شغل است، به حمایت اسلام از زنان در انتخاب شغل پی می بریممشروط بر اینکه آن شغل با مصالح فردی و اجتماعی زن در تعارض نباشد. شغلی که به سست نمودن ارکان اصلی خانواده نینجامد و زن را از آسیب های اجتماعی حفظ نماید و با مقتضیات روحی و لطافت و ظرافت جسمی او متناسب باشد، مورد تأیید اسلام است. حتی بر زنان، تصدی مشاغلی چون مامایی، پزشکی زنان و تعلیم و تربیت دختران و زنان مسلمان، واجب کفایی است. و اگر بنابر مصالح یادشده، دایره اشتغال برای زنان محدود شده و یا از رسیدن به برخی مقامات معاف گشته اند، نباید آن را به حساب تقیدی دست وپاگیر، تنگ نظری و یا فرهنگ دور از واقعیات روز قلمداد کنیم و با هیاهوهای فمینیستی قرن اخیر، اشتغال زن را با هر بی بندوباری و آزادی های مفسده برانگیزبپذیریم . وجه تضاد آشکار تعالیم اسلامی با معیارهای غربی در موضع گیری های فوق است. مخالفین دین قصد دارند با شعار آزادی و تساویحقوق زن و مرد دستاوردهای فرهنگ غربی را چون غذایی بکر و سالم به خورد زنان داده و اسلام را که از پانزده قرن پیش با تکیه بر آزادی، استقلال و شرف، زن را عزت بخشید و در همه زمینه ها مدافع حقوق مسلم آنها شد، ناتوان جلوه دهند

کلیدواژه ها:

نویسندگان

فخری مصری

دانشگاه پیام نور واحد سلماس

جلیل حاجیلو

دانشگاه پیام نور واحد سلماس

صمد رمزی

دانشگاه پیام نور واحد سلماس

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ا منظور، لسان العرب، بیروت /فضل بن حسن طبرسی، مجمع ...
  • ابن کثیر القرشی، تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دارالمعرفه، 1412 ق، ...
  • سید محمدحسین طباطبائی، المیزان قم، انتشارات اسلامی، ج 5 ص ...
  • _ _ (روم: _ العلدقانت، (بقره: 276 »الذین یاکلون صسر ...
  • ر.ک: سید محمدحسین طباطبائی، پیشین، ج 2، ص .51 ...
  • ر.ک: فضل بن حسن طبرسی، پیشین، ج 2، ص 24 ...
  • ر.ک: محمدبن حسن طوسی، پیشین، ج 8 ص 145 امحمد ...
  • ر.ک: محمدهادی یوسفی غروی، تاریخ تحقیقی اسلام، نجمه حسین علی ...
  • ر.ک: علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، چ سوم، قم، ...
  • ر.ک: محقق اردبیلی، پیشین، ص .427 ...
  • «غیر شحلی _ (مائده: _ الین آمولالا تقلوا _ (مائده: ...
  • _ ات هاتین علی ان تاجرنی _ فمن عندک» (قصص: ...
  • فرهنگ، منوچهر، بزرگ اقتصادی، تهران، البرز، 1371 ...
  • فضل بن حسن طبرسی، پیشین، ج 10، ص 9 / ...
  • فیض کاشانی، تفسیر صافی، تحقیق حسین اعلمی، چ دوم، قم، ...
  • فضل بن حسن طبرسی، پیشین، ج 3، ص ...
  • قره باغیان، مرتضی، فرهنگ اقتصادی و بازرگانی، چ دوم، رسا، ...
  • مطهری، مرتضی، مجموعه آثار ج 19 ...
  • مریدی سیاوش و نوروزی، علی رضا، فرهنگ اقتصادی. ...
  • مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر آیه گفته است: «والمعنی هو ...
  • http://www.j angnarm. com/index. aspx?siteid=5 1 &pageid=312 9 &newsview= 25593 ...
  • نمایش کامل مراجع