بررسی ابعاد اجتماعی جایگاه زنان در سینمای ایران

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 777

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

OSCONF02_177

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1397

چکیده مقاله:

چگونگی تصویرسازی زنان در سینما تابع پذیرش اجتماعی و مقبولیت عام است. با استفاده از رویکرد برساخت گرایی، خوانشی از مطالعات انجام شده در مجلات معتبر علمی-پژوهش با شیوه سنتزپژوهی انجام گرفت. به همین دلیل با دو متغیر مدیریت بدن و بازنمایی زنان در سینما در مجموع 63 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 40 مقاله برای خوانش مجدد کدگذاری و شاخص ها و مفاهیم آنان استخراج شد. بعد از کدگذاری مجدد، نتایج مطالعه تلفیقی در چهار دسته اولویت بخشی به مفاهیم زن مدرن صرفا به مثابه ویترین توسعه و پیشرفت جامعه مدرن ، بدن مدیریت شده نمادی از زن عصیانگر و غیرفرمان بر ، شی انگاری زنان برای جلب رضایت از نظام مردسالار و مدیریت بدن به مثابه ابزار مطیع ساز زن در پذیرش اجتماعی تقسیم بندی شد و با استناد به مصادیق نحوه برساخت زن در سینمای ایران هویدا شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نگاه فرادستی فرودستی بر هویت زنانه درسینمای ایران (قبل و بعد از انقلاب) وجود داشته و زن به مثابه کالایی برای برجسته سازی بیشتر مرد به تصویر کشیده شده است. مدیریت بدن زنان و ظاهر مدرن نیز به واسطه حضور مردانی که زن مدرن را این گونه مطلوب ارزیابی می کنند، بیان شده که در صورت تصمیمم مردان، قابلیت حذف و جایگزینی توسط زنان سنتی و مطیع را به سهولت داراست. بدن زن به مثابه ابزاری برای پذیرش اجتماعی و تایید جامعه مردان بازنمایی شده و به همین دلیل این نگاه زیباشناختی بر بدن زن نیز حاکی از سلطه مردان بر نقش و برساخت هویت زنان در جامعه ارزیابی می گردد.

نویسندگان

لیلا شاهرخ

دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد