بررسی مولفه های بصری آثار فتومونتاژ جان هارتفیلد، هنرمند آلمانی مکتب دادا

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,610

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

FSCONF02_021

تاریخ نمایه سازی: 25 شهریور 1398

چکیده مقاله:

دادائیسم جنبشی هنری است که در سال 1916 در شهر زوریخ و در اعتراض به جنگ و وضعیت نابه سامان جامعه به وجود آمد. دادائیسم مکتبی هیچگرا بود و هنرمندان آن همه چیز را به تمسخر میگرفتند و با هرچیزی که ظاهر عقلانی داشت مبارزه میکردند. دادائیستهای برلین با کنار زدن معیارهای هنری پیشین، از تکه های روزنامه، عکس و ... در نقاشیهایشان استفاده کردند و بدین ترتیب نسل جدیدی از عکسهای ترکیبی پا به عرصه وجود گذاشت. آنها واژه ی فتومونتاژ را برای این شیوه برگزیدند. فتومونتاژ با ویژگی آزادانه قرار دادن و تکه چسبانی عکسها با خصوصیات مختلف در کنار یکدیگر، این قابلیت را به هنرمندان دادائیسم آلمانی داد تا بتوانند آزادانه اهداف و تفکرات خود را به مرحله عمل برسانند. هدف اصلی این مقاله مطالعه و بررسی آثار فتومونتاژ هنرمند آلمانی، جان هارتفیلد، در مکتب دادا میباشد. به همین منظور در این پژوهش آثار برتر جان هارتفیلد مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی تحلیلی است. به منظور گردآوری داده ها در این تحقیق از منابع کتابخانه ای شامل کتب، مجلات تخصصی فارسی و لاتین، پایاننامه ها، مقالات پژوهشی و ... استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که هدف اصلی این هنرمند اعتراض به جنگ و شرایط سیاسی جامعه در آن زمان بود.

نویسندگان

سیده هانیه تصفیه

کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه طبری، بابل، ایران