CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

تجلی وحدت و کثرت در هنر اسلامی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۶ | تعداد نمایش خلاصه: ۸۲۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: ICESCONF01_293
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۶۳۳.۶۶ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۶ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۶ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله تجلی وحدت و کثرت در هنر اسلامی

  میترا سوزنگر - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
  پگاه فریدونی - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده مقاله:

هنر اسلامی هنری است هدفمند و هدفدار که ماهیت وجودیش جهت گیری و جهت دهی به سوی ذات یگانهالهی است.درباره پیدایش هنر اسلامی مطالب فراوان نگاشته شده استدین اسلام مبتنى بر توحید است و وحدترا نمىتوان با هیچ تصویرى نمودار ساخت و بیان کرد. اما هنر اسلامى در تمام جنبه هاى خود مبتنى بر حکمتاسلامى است و این یعنى درک این حقیقت که هر اثر هنرى باید طبق قوانینى آشکار ساخته و پرداخته شود .هنر اسلامی تنها از آن رو که مسلمین آن را ایجاد کرده اند اسلامی نیست،بلکه هنری است که حقایق دروناسلام را درجهان شکل متبلور می کند. اندیشه اسلامی بعد از گذشته دو سده، هنری با خصوصیات ویژه ومنحصر به فرد به جهان عرضه کرده که خصوصیات آن برای قرنها پایدار مانده و روز به روز شکوفاتر و درخشانترشده است. این خصوصیات تا زمانی که وحدت وجود داشت تداوم یافت. اصل توحید در تمام وجوه و از جملهمعماری مساجد کاملا عیان است.در حقیقت مساجد اسلامی در روحی واحد پرستش خدای یکتا به جهتی واحدنمایان شده اند و نمود زیبایی از اصل وحدت در کثرت و کثرت در وحدت اسلامی به ظهور رسانده اند. دو عاملمهم درفضاسازی و تزئینات نقش» و رنگ هستند. اکثر فضاهای معماری اسلامی منقوش بوده اند. نقش گاهی با رنگ به کار می رفته و گاهی بدون رنگ.

کلیدواژه‌ها:

هنر اسلامی، وحدت و کثرت در هنر اسلامی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICESCONF01-ICESCONF01_293.html
کد COI مقاله: ICESCONF01_293

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سوزنگر, میترا و پگاه فریدونی، ۱۳۹۳، تجلی وحدت و کثرت در هنر اسلامی، اولین کنفرانس ملی مهندسی عمران و توسعه پایدار ایران، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، https://www.civilica.com/Paper-ICESCONF01-ICESCONF01_293.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (سوزنگر, میترا و پگاه فریدونی، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (سوزنگر و فریدونی، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • اردلان، نادر و همکاران (۱۳۸۰)، «حس وحدت»، ترجمه حمید شاهرخی، ...
  • اردلان، نادر و همکاران (۱۳۹۰)، «حس وحدت»، ترجمه ونداد جلیلی، ...
  • بلخاری قهی، حسن (۱۳۸۴)، «مبانی عرفان هنر و معماری اسلامی، ...
  • بمانیان، محمدرضا (۱۳۸۶)، «رهیافت هایی در تبیین معماری مسلمین»، چاپ ...
  • بمانیان، محمدرضا و همکاران(۱۳۹۰)، «بررسی نقش نور در تبین توالی ... [مقاله کنفرانسی]
  • دهخدا، علی اکبر (۱۳۴۸)، «لغت نامه»، جلد ۴۸، حرف ن، ...
  • ستاری ساربانقلی، حسن (۱۳۸۰)، «تجلی عرفان، نور، رنگ در معماری ... (مقاله کنفرانسی)
  • خورشیدیان، اردشیر (۱۳۸۴)، «جهان بینی آشور زرتشت»، تهران، نشر فروهر ...
  • خوش نظر، سیدرحیم وهمکاران (۱۳۸۸)، «نور و رنگ در نگارگری ...
  • طباطبائی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، جلد ۱۵ ...
  • بررسی نقش های کلیدی آب و نور در معماری ایرانی [مقاله کنفرانسی]
  • عمید، حسن (۱۳۶۲)، «فرهنگ نامه عمید»، چاپ هیجدهم، تهران، نشر ...
  • نوردرمعماری ایرانی - اسلامی [مقاله کنفرانسی]
  • بررسی فیزیک و مفاهیم معنوی نور در معماری سنتی ایران با نگاهی به مساجد و خانه ها [مقاله کنفرانسی]
  • کاظمی، سید _ و همکاران (۱۳۹۰)، «ابزارهای پیام رسانی معنوی ... (مقاله ژورنالی)
  • مددپور، محمد (۱۳۷۴)، «تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی»، چاپ ...
  • معماریان، غلامحسین (۱۳۸۶)، «سیری در مبانی نظری معماری»، چاپ اول، ...
  • مهدوی نژاد، محمدجواد (۱۳۸۱)، «هنر اسلامی در چالش هنر معاصر ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۶۳۰۵
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.