تحلیل معناسازی نشانه ای علائم گرافیک رهیاب در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از دیدگاه پیرس

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 543

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IICMO07_030

تاریخ نمایه سازی: 31 خرداد 1399

چکیده مقاله:

پیکتوگرام ها و علائم گرافیک محیطی، فرهنگی را رقم می زنند که تصویر، خالق آن است. در این فرهنگ، ارتباط که مهمترین کارکرد این علائم است، جز لاینفک زندگی بشر به شمار می رود و تلاش برای بهبود کمی و کیفی آن، هدف اصلی این پژوهش می باشد. تلاش بر این است که مخاطب در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بتواند هرچه سریعتر و بهتر، حتی در زمان کوتاهتر راه را پیدا و از طریق علائم گرافیک رهیاب، درست هدایت شود. انواع مختلف ارتباط، ابزار خاص خود را دارد که یکی از شناخته شده ترین نوع ارتباط، ارتباط دیداری است و علائم محیطی و پیکتوگرام ها، یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباط دیداری هستند. در قدم اول باید دانست که تعاریف زیادی برای گرافیک رهیاب وجود دارد، اما ساده ترین معنا (راه درست و سریع برای رسیدن به مقصد است) اما نکته اصلی این است که در این راه وجود تردید، شک و خطا برای کاربر در حال حرکت، نشانه شکست سیستم برنامه ریزی شده فرودگاه می باشد. در این پژوهش، از طریق پرسشنامه اطلاعات کاربران جمع آوری می شود، بنابراین در ابتدا نمونه گیری در یک گروه نمونه سی نفره، آغاز و سپس با صد و پنجاه شهروند دیگر، ادامه پیدا کرده است. بعد از دریافت اطلاعات، به وسیله تحلیل آماری با هدف میزان صحت دریافت های مردمی، و البته میزان صحت خوانش، تحلیل محتوای بصری هریک از نشانه ها را بر اساس الگوی سه وجهیشیوه معناسازی از نظر چارلز سندرز پیرس آغاز و نتایج را با معانی که از علائم گرافیک، استنباط می شود، مقایسه می کنیم. چارلز سندرز پیرس، فیلسوف، منطقدان، ریاضیدان و دانشمند آمریکایی، که برخی نیز اورا پدر پراگماتیسم یا عمل گرایی نیز می دانند، پیرس یکی از بنیانگذاران اصلی آنچه امروز، نشانه شناسی نامیده می شود، هستند.

نویسندگان

سارا رجبی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرافیک، دانشگاه علم و هنر یزد

فواد نجم الدین

استادیار دانشگاه علم و هنر یزد