تاملی در سرلوح قرآن های تذهیب شده عصر تیموری و قاجار(مطالعه تطبیقی سرلوح های قرآنی موجود در موزه آستانه مقدسه قم و کتابخانه مرکزی تبریز)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 823

فایل این مقاله در 30 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JCCS-19-44_007

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1398

چکیده مقاله:

هنر تذهیب یکی از هنرهای تزئینیکاربردی است که زیرمجموعه­ هنر کتاب­آرایی محسوب می­شود. قرآن­آرایی از جمله بسترهای مناسب برای تجلی این هنر است که از اوایل قرون اسلامی با یکدیگر اجین شده­اند. هنر تذهیب را می­توان در کابردهای مختلف قرآن­آرایی از جمله تزئینات صفحات افتتاح، صفحات آغازین جزء­ها و غیره در قالب­های شمسه یا سرلوح مشاهده نمود. در طول زمان، تزئینات سرلوح بیشتر مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته و از دوره­ تیموری و قاجار نمونه­های قابل تاملی برجای مانده است. نمونه­های تیموری نگهداری شده در موزه­ آستانه مقدس قم و نمونه­های قاجاری ذخیره شده در کتابخانه مرکزی تبریز از ذخایر ارزشمند ملی در زمینه­ نسخ قرآنی مذهب هستند که تاکنون بررسی شده اند. این پژوهش ضمن شناسایی و معرفی سرلوح ­قرآن­های مذکور خصوصیت­های بصری سرلوح قرآن­ها را با تاکید بر نقوش تزئینی و کیفیت بصری نهفته در این نسخ بررسی می کند. تحقیق حاضر به دو سوال اساسی پاسخ می­دهد: سرلوح­های منتخب قرآن­های عصر تیموری موزه آستانه قم و قرآن­های مذهب قاجار کتابخانه مرکزی تبریز از چه ویژگی ­بصری تزئینی برخوردارند نقاط اشتراک و افتراق در سرلوح قرآن­های تیموری و قاجار موزه­ آستانه قم و کتابخانه مرکزی تبریز چیستند این پژوهش توصیفی تحلیلی آثار مورد نظر را با روش تطبیقی  ارزیابی کرده است. جمع­آوری منابع  به صورت کتابخانه­ای و گردآوری نمونه­ها با روش میدانی انجام شده است. برآیند تحقیق نشان­داد، سرلوح قرآن­های تیموری از نظر تناسب صفحات و نقوش تزئینی از ویژگی منسجم و استحکام بصری در فرم و نقش برخوردار بوده­اند، اما ترکیب نقوش سرلوح­های قاجار، ساختاری نسبتا پراکنده­ دارد. استفاده از نقوش اسلیمی، ختایی و رنگ طلا و لاجورد با نسبت­های متغیر در هر دو آثار دیده شده است. نظام حاکم در تناسب صفحه­آرایی های آثار دو دوره، مبنی بر تناسبات طلایی و مستطیل ایستا بوده و بر اساس ترکیب­بندی سه­کتیبه­ای و پنج کتیبه­ای استوار است.

کلیدواژه ها:

تذهیب های قرآنی ، سرلوح قرآن های مذهب عصر تیموری ، سرلوح قرآن های مذهب عصر قاجار ، ساختار عناصر تزئینی و بصری

نویسندگان

فرنوش شمیلی

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنراسلامی تبریز، شهر تبریز

فاطمه غفوری فر

دانش آموخته کارشناسی ارشد هنراسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز(نویسنده مسئول)

مهدی محمدزاده

دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • منابع و ماخذ ...
  • آرشیو موزه آستانه مقدسه قم و آرشیو کتابخانه مرکزی تبریز ...
  • براتی، بهاره و فاطمه جوادی(1393). ساختار ترکیب بندی نقوش در ...
  • توسلی، وحیده و حبیب الله عظیمی(1394). بررسی ویژگی های آرایه ...
  • دونلو، ح. (1392). طراحی شمسه بر اساس سرلوح های موجود ...
  • سلیمان، فهمیده(1395). کلام قدسی در هنر بشری. ترجمه جواد قاسمی. ...
  • سمسار، محمدحسن(1385). تذهیب. دائره المعارف بزرگ اسلامی.جلد 14: 733-726. ...
  • شایسته فر، مهناز(1388). کتابت و تذهیب قرآن های تیموری در ... [مقاله ژورنالی]
  • ششبلوکی، الهام؛ علیرضا خواجه احمد عطاری و بهاره تقوی نژاد(1396). ...
  • غفاری پور، ثریا(1396). بررسی سیر تحول طلاکاری قرآن های موزه ...
  • غفوری فر، فاطمه(1395). طراحی و اجرای تذهیب قرآن بر اساس ...
  • فراست، شبنم. مریم لاری(1392). کتاب آرایی قرآن. تهران: فرهنگستان هنر ...
  • قلیچ خانی، حمیدرضا(1388). فرهنگ اصطلاحات و اصطلاحات خوشنویسی، و هنرهای ...
  • قلیچ خانی، حمیدرضا(1392). زرافشان (فرهنگ اصطلاحات و ترکیبات خوشنویسی، کتاب ...
  • کارگر، محمدرضا و مجید ساریخانی(1390).کتاب آرایی در تمدن اسلامی. تهران: ...
  • کاشفی پور، نیلوفر(1388). از واحد تا احد، تهران: سرمایه. ...
  • کشمیری، مریم(1396). تذهیب در ایران. تهران: سمت ...
  • لینگز، مارتین(1377). هنر خط و تذهیب قرآن. مهرداد قیومی بیدهندی، ...
  • مایل هروی، نجیب(1394). تاریخ نسخه پردازی و تصحیح انتقادی نسخه ...
  • مجرد تاکستانی، اردشیر(1392). شیوه تذهیب، تهران: سروش ...
  • یزدانجو، پریسا(1388). تذهیب. دانشنامه جهان اسلام(ج6). 801-796 . ...
  • Ghyka, Matila, (1977).The geometry of art and life, Dover Publications. ...
  • نمایش کامل مراجع