نقش بازی های دیجیتال دردو حوزه پیشگیری ودرمان در علوم پزشکی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 403

نسخه کامل این مقاله ارائه نشده است و در دسترس نمی باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

KCRSMED01_011

تاریخ نمایه سازی: 30 دی 1397

چکیده مقاله:

در سال های اخیر، بازی های آموزشی دیجیتال، گسترش چشمگیری در بین جوامع امروزی داشته اند. اکثر این بازی های آموزشی دیجیتال، از طریق نرم افزارهای موبایلی توسعه یافته اند و مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به رشد به کارگیری بازی های دیجیتال، علاقه و انگیزه فراوانی برای یادگیری و آموزش از طریق این فناوری وجود دارد. بسیاری از کشورها روش های آموزشی و یادگیری دروس علمی خود را برای ترویج و حمایت از به کارگیری فناوری بازی های آموزشی دیجیتال تغییر داده اند. هنگامی که بازی های آموزشی دیجیتال به خوبی طراحی شوند و به طور صحیح مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند منجر به بهبود , آشنایی هرچه بیشتر بیماران و افزایش مهارت ها شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی های دیجیتال آموزشی در دردو حوزه پیشگیری ودرمان در علوم پزشکی است.مواد و روش ها: این پژوهش به صورت مروری در سال 1397 و از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر از قبیلPubMed ،ScienceDirect ، Scopus، Web of Science، Google Scholar و با واژه های کلیدیی Gamification ، Medical Sciences ، patients ، Learning ، predict treat انجام شد. در نهایت 12 مقاله از سال 2010 تا 2018 انتخاب گردید. پس از جمع آوری مقالات مرتبط داده های استخراج شده از مقالات به منظور تحلیل توسط پژوهشگران خلاصه برداری و مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که، به کارگیری فناوری بازی های دیجیتال نقش به سزایی در حوزه پیشگیری نسبت به درمان دارد. به کمک این فناوری در زمان صرفه جویی شده و درک بیمار درباره ی محتوا و همچنین، مهارت های شناختی آنها بهبود پیدا می کند. این بازی های آموزشی به طور مثبت بر وضعیت بیماری تاثیر می گذارد و آنها را تشویق می کنند تا از طریق پاداش های به دست آمده (امتیاز ها، سطوح و غیره) مشارکت و تعامل بیشتری با این محیط داشته باشند. طبق بررسی های انجام شده، اهداف اصلی به کارگیری این فناوری شامل بهبود کیفیت فرآیند درمانی، توانمندسازی بیماران و افزایش استقلال آنها، می باشد. بازی های آموزشی دیجیتال، می توانند برای بیماری های مزمن نیز که سختی بیشتری برای پذیرش آن وجود دارند، مناسب باشند.نتیجه گیری: با توجه به گسترش روزافزون علم و دانش، به کارگیری فناوری اطلاعات می تواند نقش موثری در پیشگیری و درمان داشته باشد. یکی از این فناوری های موثر در آموزش و یادگیری بیماران ، بازی های آموزشی دیجیتال می باشد که به کمک این فناوری می توان سطح خود آگاهی، خود مراقبتی و انگیزه را ارتقا داد. علاوه بر این، اثربخشی سیستم های خودمراقبتی باید به طور وسیعی در ابعاد مختلف سنجیده شود.انگیزه برای خود مدیریتی، پیروی درازمدت، هزینه، پذیرش، رضایت و نتایج وارزیابی آن به عنوان یک نتیجه نهایی باید بررسی شود.

کلیدواژه ها:

بازی های آموزشی دیجیتال ، بیماران ، درمان ، پیشگیری ، آموزش پزشکی

نویسندگان

پرنیان عسگری

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران