CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

شکل گیری جریان های شعر در دوره ی معاصر ( از عصر مشروطه تا حال)

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۲۴ | تعداد نمایش خلاصه: ۶۷۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۸۹
کد COI مقاله: MYTHICAL01_050
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۳۳۰.۶۱ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۲۴ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۴ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله شکل گیری جریان های شعر در دوره ی معاصر ( از عصر مشروطه تا حال)

  علیرضا مقامی - دانشجوی دوره ی دکتری ادبیات فارسی –دانشگاه تهران

چکیده مقاله:

با این که از آغاز نوگرایی در شعر وادب در ایران بیش از سده ای نگذشته ، و با این که ادب پژوهان در زمینه ی نخستین کوشش های نوپردازانه کتب و رسالات و مقالات بسیاری نوشته اند ؛ به دلیل گستردگی فعالیت های نوگرایانه هنوز جای سخن باقی است. برخی نوگرایی در هنر و ادب را به پیروی از اسلوب های فرنگی متهم و آن را امری وارداتی و به دور از ارزش های فرهنگ بومی تلقی می کنند . دسته ای اعتقاد دار ند کهماهیت وذات هنر و ادب میل به نوشدن وصیرورت وتطور همیشگی دارد و فعالیت های قرن اخیر از ذات هنر وادب سرچشمه گرفته است و چیزی از جنس غرب زدگی وفرنگی مأبی نیست. از منظر دیگر ، وقتی قالب های معتادوپذیرفته شکست ، هرکسی به امید یافتن جایی تازهومسیری جدید وابداعی منحصر به فرد به فکر شکستن هنجار ها می افتد . از همین رهگذار با کوشش هایی در شعر معاصر رو به رو هستیم که نه به سادگی می توان ازکنارآن گذشت و نه می توان صحت راه آن را به سهولت تبیین کرد . در این معنی اتفاق نظر هست که اگر کسیهمه ی هنر را در تقلید محض از سنن پیشینیان بداند ، معنی هنر را ندانسته و در نیافته است که وقتی هر ابداع هنرمندانه ای به تولید انبوه برسد دیگر جوهره ی هنری خود را از دست داده است ؛ اما این باور نیز حق است که اگر کسی گمان برد آفرینش «نو» بی هیچ نگاهی به گذشته ها امکان پذیر است ، نادانستگی خویش را می رساند . مگر بشر امروز آن قدر وقت دارد که هر ضجه و مویه ای را به عنوان شعر بخواند و بشنود ؟ یا هر طرح کودکانه ای را که در حکم اسباب بازی بچه های کودکستانی یا سیاه مشق اطفال دبستانی است جدی بگیرد ؟ از این گذشته ، مشکل تعلیم ادبیات در سطوح مختلف را نیز باید در نظر گرفت . وقتی معلم اد بیات با چهره ی پرسشگرانه و هاج و واج دانش پژوهی رو به رو شد که «بالاخره اینکلمات به هم بافته و این سطور در هم تافته چیست؟ «معلّم – الحق بی چاره – چه پاسخی بدهد تا شاگرد بر پایه ی استدلال محققانه بپذیرد ؟ بلی ، اگر کسی بگوید باید این گونه سرود » و نباید آ ن گونه سرود ؛ نشان غفلت او از جوشش های هنری است ، و بیگانگی از این که«شعر و هنر» آن گاه شعر و هنر است که بی هیچ آدابی و ترتیبی از درون به جوشش درآمده باشد . اما این هم پرسش به جایی است که چگونه و بر پایه ی کدام اصول باید تجارب پیشینیان را به آیندگان منتقل کرد ؟ از جانب دیگر ، بررسی «صورت» در شعر برای شناخت «معنی» و «محتوی» و هم فهم و نقد منصفانه و به دور از هرگونه نگاه شخصی بسیار ضرورت دارد . به ویژه آن که نقد شعر به طور کلّی در میان ادیبان ما در محدوده ی سلایق فردی سرگردان است و هنوز نگاهی اصولگرایانه به شعر و نقد آن نینداخته ایم . برخی شعر اجتماعی را با انگ «شعر شعاری» رد می کنند . برخی از شاعر توقع دارند که فلسفه ، اخلاق ، تربیت ، و ... را به نظم درآورد تا زیبنده ی کسوت شاعری باشد . دسته ای مفهوم درستی از زبان مستقل در ذهن ندارند و گمان می کن ند همه چیز را باید از بیخ و بن به هم ریخت تا به استقلال زبان دست یافت . اما در پاسخ به این پرسش که جای واقعی عنصر «شعریت شعر» کجاست ؛ سخنی دلچسب یا کمتر شنیده ایم یا اصلاً نشنیده ایم. نگارنده در این نوشته کوشیده است تا حدود ممکن به موارد و پرسش های یا د شده پاسخ دهد . گفتنی است که بخش هایی از مقاله بر گرفته از پژوهشنامه ی دوره ی دکتری نگارنده با عنوان «نقد شعر معاصر بر اساس اسالیب سنتی ادب فارسی» است.

کلیدواژه‌ها:

شعر معاصر - شعر نو - شعر سپید - موج نو - شعر حجم - شعر لحظه - شعر سنت گرای معاصر

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-MYTHICAL01-MYTHICAL01_050.html
کد COI مقاله: MYTHICAL01_050

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مقامی, علیرضا، ۱۳۸۹، شکل گیری جریان های شعر در دوره ی معاصر ( از عصر مشروطه تا حال)، همایش کشوری افسانه، اراک، انجمن علمی آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی استان مرکزی، https://www.civilica.com/Paper-MYTHICAL01-MYTHICAL01_050.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (مقامی, علیرضا، ۱۳۸۹)
برای بار دوم به بعد: (مقامی، ۱۳۸۹)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آجودانی ماماله: یا مرگ یا تجدد دفتری در شعر و ...
  • استعلامی، محمد : بررسی ادبیات امروز، (چ۳، ۱۳۵۱) تهران، زوار ...
  • بارت، رولان : نقد تفسیری، (مترجم : محمدتقی غیاثی _ ...
  • پور نامداریان، تقی : سفر در مه، (۱۳۷۴)، تهران، زمستان ...
  • حیری، ناصر : در باره ی هنر و ادبیات گفت ...
  • حریری، ناصر : درباره ی هنر و ادبیات دیدگاه های ...
  • حسینی، صالح : نیلوفر خاموش نظری به عر سهراب سپهری، ...
  • حقوقی، محمد : شعر نو از آغاز تا امروز، (چ۲ ...
  • درودیان، ولی الله : سرچشمه های مضامین شعر امروز ایران، ...
  • رشیدیان، بهزاد : بینش اساطیری در شعر معاصر، (۱۳۷۰)، تهران، ...
  • شجیعی، پوران : صور معانی در مکتب درونگرایی، (۱۳۷۵)، تهران، ...
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا : ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا ...
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا : موسیقی شعر، (چ۲، ۱۳۶۸) تهران، آگاه ...
  • علی پور، مصطفی : ساختار زبان شعر امروز، (۱۳۷۸) تهران، ...
  • فاروقی، فواد : کارنامه ی ادبی ایران، (۱۳۶۲)، تهران، موسسه ...
  • محمدی، حسنعلی : شعر معاصر ایران از بهار تا شهریار، ...
  • مشیری، فریدون : شکفتن _ و رستن ها منتخب شعر ...
  • نوری علاء، اسماعیل : صور و اسباب در شعر امروز، ...
  • نیکبخت، محمود : از اندیشه تا شعر مشکل شاملو در ...
  • یوشیج، نیما: ارزش احساسات و پنج مقاله ی در شعر ...
  • ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما : شفیعی ...
  • ادبیات مشروطه : مومنی، باقر، (۱۳۵۲)، تهران، گلشایی ...
  • دبیات معاصر ایران (نظم) : روزبه، محمدرضا (چ ۵، ۱۳۸۹)، ...
  • ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت : شفیعی ...
  • ارزش احساسات و پنج مقاله ی در شعر و نمایش ...
  • از اندیشه تا شعر مشکل شاملو در شعر : نیکبخت، ...
  • از زخم قلب...گریده ی شعرها و خوانش شعر : پاشایی، ...
  • انگشت و ماه خوانش نه شعر احمد شاملو : پاشایی، ...
  • بدایع و بدعت ها و عطا و قای نیما یوشیج ...
  • بررسی ادبیات امروز : استعلامی، محمد، (چ۳، ۱۳۵۱) تهران، زوار ...
  • در باره ی هنر و ادبیات گفت و شنودی با ...
  • درباره ی هنر و ادبیات دیدگاه های تازه، گفت و ...
  • ساختار زبان شعر امروز : علی پور، مصطفی، (۱۳۷۸) تهران، ...
  • سرچشمه های مضامین شعر امروز ایران : درودیان وی الله، ...
  • شعر معاصر ایران از بهار تا شهریار : محمدی، حسنعلی، ...
  • شکفتن ها و رستن ها تخب شعر معاصر ایران : ...
  • صور خیال در شعر فارسی : شفیعی کدکنی، محمدرضا، (۱۳۷۵)، ...
  • کارنامه ی ادبی ایران : فاروقی، فواد، (۱۳۶۲) _ تهران، ...
  • موسیقی شعر : شفیعی کدکنی، محمدرضا، (چ۲، ۱۳۶۸) تهران، آگاه ...
  • نقد تفسیری : بارت، رولان، (مترجم : محمدتقی غیاثی _ ...
  • یا مرگ یا تجدد دفتری در شعر و ادب مشروطه ...
  • Backgrounds , v1 , (USA 1940) ...
  • Deusch , Babbete : Poetry Handbook , (Second Edition) , ...
  • (تهران، انتشارات هدایت (۱۳۶۹، ...
  • Edition) , ISBN : 0-03-0765 85-4 D.N. Grebanier , Bernard ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز:
    تعداد مقالات: ۶۳۶۴۵
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.