بررسی کاربردی رنگ در معماری تاریخی ایران

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,938

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RCEAUD02_778

تاریخ نمایه سازی: 16 شهریور 1395

چکیده مقاله:

رنگ همواره در معماری ایرانی جایگاه ویژه و منحصر بفردی داشته است و بناهای ایرانی همواره جایگاه نمایش اعتقادات و احساسات ایرانیان بوسیله ی رنگ بوده است. معماران ایرانی در تزیینات فضا با استفاده از رنگ از رنگهای مختلف و آرامش بخش بهره می بردند تا بتوانند تاثیر فضایی بهتری را ایجاد کنند . در بیشتر دوره ها بناها از رنگهای غنی و متنوعی برخوردار بوده که در اعصار اسلامی به یک قوت و هماهنگی بی همتایی دست یافت. طیف رنگ های مورد استفاده در بناهای مختلف ایرانی بسیار گسترده است و هر رنگی را از قرمز تا بنفش را در بر میگیرد اما رنگ های عمده ی مورد استفاده ایرانیان در اکثر بناها فیروزه ای ، آبی ، سفید و لاجوردی است کهاحتمالا به علت قداست و بعد معنوی رنگ ها و اثری که بر روحیه انسان میگذارد تا این حد مورد استفاده قرار میگرفته و تا حدودی نیز جنبه ی اعتقادی و مذهبی دارد . در این مقاله ابتدا به معرفی رنگ اجزای تشکیل دهنده و ویژگی های آن پرداخته شده همچنین آثار روانی رنگ ها و خصوصیات هررنگ بررسی شده است و سپس دربخش دوم به بررسی نمونه رنگ ها و مصالح رنگی مورد استفاده در ادوار مختلف از دوران ماقبل تاریخ تا دوران قاجار در اجزای مختلف گونه های بناهای ایرانی پرداخته شده و در نهایت نیز طبق همین بررسی ها فراوانی رنگهای مختلف بکار برده شده در گونه های مورد بررسی از دوره های مختلف تاریخ ایران در جدول جمع بندی شده است

کلیدواژه ها:

نویسندگان

الهه مهاجر

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ایتن، یوهانس، 1392، کتاب رنگ، هادی محرابی، تهران، میردشتی، اول. ...
  • استوار، مسیب، 1391، رنگ، تهران، رازنامه، اول. ...
  • اردلان، نادر و بختیار، لاله، 1390، حس وحدت، تهران، علم ...
  • بمانیان، محمدرضا و عظیمی، فاطمه، 1389، انعکاس مبانی منبعث از ...
  • پوپ، آرتوراپهام، 1390، معماری ایران، غلامحسین صدری افشار، تهران، دات، ...
  • پوپ، آرتر اپهام، 1364، معماری ایران(پیروزی رنگ بر شکل)، کرامت ...
  • پیرنیا، محمدکریم، 1389، سبک شناسی معماری ایرانی، تهران، سروش دانش، ...
  • پیرنیا، محمدکریم، 1389، معماری ایرانی، تهران، سروش دانش، دوم. ...
  • پیرنیا، محمدکریم، 1387، معماری اسلامی ایران، تهران، سروش دانش، دوازدهم. ...
  • زارعی، محمد ابراهیم، 1389، آشنایی با معماری جهان، تهران، فن ...
  • سرفراز، علی اکبر، شهر بیشاپور، شهرهای ایران، جلد 2، تهران، ...
  • فریدی، احسان، 1383، رنگ و روانشناسی آن ها، تهران، دانش ...
  • کالج، مالکوم، پارتیان، مسعود رجب نیا، تهران، سحر. ...
  • کیانی، محمد یوسف، 1379، تاریخ هنر معماری ایران در دوره ...
  • گدار، آندره، 1358، هنر ایران، بهروز حبیبی، تهران، دانشگاه ملی ...
  • گروتر، یورگ کورت، 1375، زیبایی شناسی در معماری، جهانشاه پاکزاد ...
  • محمودی ده د5 بیگلو، کوروش و شکیبا منش، امیر، 1390، ...
  • مجید زاده، یوسف، 1370، تاریخ تمدن ایلام، تهران، مرکز دانشگاهی. ...
  • ویکی پدیا، دانشنامه آزاد، رنگ. ...
  • هرمان، جورجینا، 1373، تجدید حیات هنر و تمدن در ایران ...
  • هیلن برانت، روبرت، 1387، معماری اسلامی: شکل، کارکرد، معنی، باقر ...
  • نمایش کامل مراجع