بررسی جایگاه گرافیک محیطی در جهت سهولت بازاریابی در استادیوم های ورزشی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 512

نسخه کامل این مقاله ارائه نشده است و در دسترس نمی باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SASM02_134

تاریخ نمایه سازی: 22 تیر 1399

چکیده مقاله:

روش شناسی: پرداختن به عوامل موثر بازاریابی در استادیوم های ورزشی و شناخت قابلیت های هنر و گرافیک محیطی در محدودهموضوع مذکور ضرورتی است که کمتر مورد توجه پژوهشگران و برنامه ریزان بازاریابی و ورزش قرار گرفته است؛ از این رو در مقاله حاضر،پس از مطرح نمودن مبانی نظری، قابلیت های هنر و گرافیک محیطی در بازاریابی کالا و خدمات ورزشی و غیر ورزشی در استادیومورزشی را بررسی می نماییم . این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات،کتابخانه ای و بررسی مقالات می باشد.یافته ها:انتقال سریع، صریح، و صحیح مفاهیم به مخاطب با رعایت اصول زیبا شناختی که در هنر گرافیک مطرح است (5) که با استفادهاز انواع شکل ها، رنگ ها، نقش ها و تصاویر گوناگون به شکل ماهرانه، اصولی و برنامه ریزی شده در جهت بهتر و ساده تر شدنارتباطات و همچنین کاملتر ساختن زیبایی های محیط، مورد بررسی قرار می گیرد (6) و یکی از ارکان زندگی اجتماعی قلمداد می شود(7) و هدف اصلی آن خلق و ارائه اثر بر ایجاد روش ارتباطی استوار می باشد که (8) جنبه اطلاع رسانی یا حالت تاکید و یا هشدار نسبتبه موضوعی؛ جنبه فرهنگی و آموزشی و جنبه زیبایی و هنری و صرفا زیبا سازی محیط را دارد (9). از سویی یکی از موارد استفادهگرافیک محیطی در استادیوم های ورزشی می باشد که معمولا جایگاه بسیار زیاد افراد را در برگرفته می توان فعالیت فراوانی از گرافیکمحیطی را بستر سازی نمود. از اطراف زمین چمن که بنرها و در سالهای اخیر تلویزیون های دیجیتال اطراف زمین و حتی در خودزمین تا نیمکت های تماشاگران و حتی نمایشگرهای غول پیکر استادیوم را می توان نام برد (10). محل بسیار مناسبی جهت تبلیغاتمحیطی استادیوم های ورزشی و خصوصا استادیوم های زمین فوتبال می باشد که بدلیل طرفداران بسیار زیاد در سرتاسر جهان،خلاقیت های بسیار گرافیکی را می توان از طراحی های دو بعدی و حتی سه بعدی در چمن ورزشگاه مشاهده نمود که نهایت پر بازدیدبودن و ویژه بودن آن در زمان برگزاری المپیک و جام جهانی و غیره می باشد و در مجموع حوزه مناسبی جهت گرافیک محیطی می باشد.بحث و نتیجه گیری : در نتیجه براساس مطالعات صورت گرفته باید از اجزاء گرافیک محیطی و تاثیرات آن در ایجاد فضاهای عمومی وورزشی سرزنده و پویا در تبلیغات محیطی با روشهای شگفت انگیز، هیجان آور، طنزآمیز و خلاق بهره گرفته شود تا منجر به درگیریبیشتر مخاطبان با فرستنده ی پیام گردد و از قدرت خلاقیت و نگاه دقیق باید طراح برخوردار باشد و نیاز مخاطبان و حاضرین در فضایورزشی و مخاطبان رسانه ایی را بداند تا محیط تبلیغاتی را فراهم کند که فضایی جذاب و پر هیجان و جذب مخاطبان به کالا و خدمات ورزشی فراهم آورد و شناخت کافی از ویژگی های سنی، جنسیتی، علاقه ورزشی و غیره آنان داشته باشد و نیز این طرح ها در محیطهای ورزشی در درجه اول باید برای دیدن باشد تا خواندن، پس در طراحی آنها باید از عوامل بصری قابل توجه استفاده کرد و همچنینتقسیم محیط به دو صورت طبیعی و تصنعی صورت پذیرد و دقت لازم را در آن به کار گرفت و از سویی می توان از فضاهای بلا استفاده(مثل جایگاه تماشاگران، نیمکت بازیکنان ذخیره و غیره) استادیوم های ورزشی برای بازاریابی کالا و خدمات استفاده کرد تا با بهرهگیری از گرافیک محیطی همراه با ایده پردازی خلاق و به پشتوانه یک مفهوم طراحی منسجم با شناخت ویژگی مخاطبان ورزش وفضاهای استادیوم ورزشی حتی فضاهای بلا استفاده آن در جهت بازاریابی کالا و خدمات سازمان ها پیش رفت.

نویسندگان

مهناز قاسمیان

کارشناسی ارشد، پژوهش هنر، آموزش و پرورش استان مازندران

فرحناز قاسمیان

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی