بررسی ارزش های عرفانی رنگ ها در مساجد با بررسی دو نمونه در دوره صفویه و قاجاریه

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 977

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AAUC01_230

تاریخ نمایه سازی: 14 دی 1394

چکیده مقاله:

مسجد، مکانی مقدس در باور قرآنی و نشانه هویت و بلاد مسلمین است. لذا مردم باایمان توحیدی در آبادانی آن در زیباترین وجه با همه امکانات تلاش نمودند. هنرمندانی که به تقوای الهی آراسته و ظرائف عرفانی را دریافته بودند هنر خودرا براساس آن در بنای مساجد متجلی ساختند. رنگ نیز یکی از ابزارهای مهم این هنرمندان درصورت بخشیدن به هنرشان بود. این مقاله در پی این است که رنگ ها با کدام ارزش های معنوی و عرفانی درمعماری مساجد بکارگرفته می شدند. برای وضوح بیشتر موضوع باید به چند سوال پاسخ روشن داده شود.جنبه های نمادینعرفانی رنگهای به کار گرفته شده در مساجد و منشاء آن ها کدامند؟ مراتب ارزشی رنگها در عرفان اسلامی کدامند؟ در معماری مساجد ایرانی بیشتر از چه رنگ هایی جهت القای حس معنوی بهره گرفته شده است؟ روشی که برای انجام این پژوهش در نظر گرفته شده،روش تحقیق تاریخی است، بدین گونه که با مراجعه به قرآن وکتاب ها و متون تاریخی، مطالبی را در این زمینه استخراج شده و جایگاه رنگ درعرفان و هنر اسلامی و ایرانی مورد بررسی و تحلیلقرارمی گیرد. دو نمونه موردی )مساجد امام اصفهان ازدوره صفویه و مسجد امام تهران در دوره قاجار( ازجهت به کارگرفتن رنگ ها براساس ارزش های عرفانی و توجه به عالم معنا مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند.بررسی نگاه الهی آیات قرآن و آثار عرفا و دانشمندان ایرانی به هستی ودر پی آن تفسیرماورایی و نمادین پدیده های هستی ازجمله نورورنگ ازیک طرف ونمونه های متجلی شده درتمدن ایرانی- اسلامی ازطرف دیگر به ما نشان می دهد که به جنبه های نمادین وارزش های عرفانی و معنوی رنگ توجه ویژه شده است. معماران ایرانی با به کارگرفتن رنگها درکنار نقوش و نور و سایر مولفه های معماری فضایی سرشار از احساس معنوی بوجود آوردند. اما به مرورکه ازمعارف اصیل قرآنی وعرفانی دور شدیم و تمدن اسلامی درمحاق رفت وتجربه های عصر تجدد مارا تحت تاثیر قرار داد از آن حال و قال و بنا دور افتاده ایم.

کلیدواژه ها:

مسجد ، معماری ، رنگ ، مراتب عرفانی رنگ ها ، آیات قرآن

نویسندگان

سیده زهرا موسوی

دانشجوی کارشناسی ارشد،دانشکده هنر ومعماری اسلامی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد

مهدی حمزه نژاد

استادیار معماری، دانشکده معماری وشهرسازی، دانشگاه علم وصنعت ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اردلان، نادر . بختیار، لاله، حس وحدت. اصفهان: نشرخاک 1389 ...
  • افتخاری راد، فاطمه.رنگ در مساجد.مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی ...
  • استیرلن، انری.اصفهان تصویربهشت.ترجمه جمشید ارجمند.چاپ اول. تهران:فرزان1377 ...
  • بلخاری، حسن.مبانی عرفانی هنرومعماری اسلامی تهران:سوره 1390 ...
  • بخاری، حسن.تقدس رنگها در جهانبینی دینی.روزنامه جام جم، چهارشنبه 17 ...
  • بورکهارت، تیتوس. هنر مقدس انتشارات. تهران: سروش 1381 ...
  • بورکهارت، تیتوس.هنراسلامی زبان وبیان.ترجمه مسعود رجب نیا. تهران:سروش 1380 ...
  • رجبی، محمد علی.خوش نظر، سید رحیم.نور ورنگ درنگارگری ایرانی ومعماری ...
  • ازمانی، کریم.شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر اول، چاپ شانزدهم. تهران:انتشارات ...
  • اسمنانی، علاء الدوله ه، مصنفات فارسی، به اهتمام نجیب مایل ...
  • آفرهمند بروجنی، حمید.رنگ در سنت اسلام(نگاهی بر کتاب حس وحدت).نشریه ...
  • کربن، هانری.انسان نورانی در تصوف ایرانی.ترجمه فرامرز جواهری نیا. تهران:گلبان، ...
  • امجلسی، ابوذر.نقد وبررسی کتاب انسان نورانی درتصوف ایرانی اثرهانری کربن.نشریه ...
  • امطهری، مرتضی.فطرت. تهران:بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری بی تا ...
  • مولوی، جلال الدی محمد.مثنوی معنوی، مصحح :رینولد الین نیکلسون، چاپ ...
  • نصر، سید حسین، جاودانگی وهنر، ترجمه سید محمد آوینی. تهران:برگ، ...
  • انوایی، کامبیز: حاجی قاسمی، کامبیز.خشت وخیال. تهران: سروش 1390 ...
  • نمایش کامل مراجع