نمای ایرانی– نمای عمیق (شفافیت در معماری اسلامی ایران)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 626

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ACIAU01_017

تاریخ نمایه سازی: 1 دی 1397

چکیده مقاله:

پس از شکل گیری موضوعی به نام شفافیت در معماری مدرن و گسترش آن، رویکردهای متفاوتی در رابطه با انواع شفافیت مطرح گردید که یکی از مهم ترین آنها رویکرد کالین رو و اسلوتسکی (1963)، در دسته بندی شفافیت به دو نوع واقعی و پدیداری است و برای تمییز هر کدام ویژگی - هایی بر مبنای کیفیت سازماندهی فضایی ارایه شده است. پس از آن نیز در معماری پست مدرن و معاصر ، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و مصادیقی در معماری غرب و معماری معاصر ژاپن نیز یافته است. در این میان، این مسیله طرح میشود که معماری ایران چگونه برداشتی از این مفهوم را ارایه کرده است و در این طبقه بندی به کدام رویکرد نزدیکتر است.این مقاله که از نوع توصیفی - تحلیلی میباشد و اطلاعات آن از طریق مطالعات کتابخانه ای و روش اسنادی جمع آوری شده است، سعی دارد تا با مقایسه نگرش ها و بررسی تطبیقی اثار به تبیین نوع شفافیت در معماری ایرانی بپردازد ، همچنین روش های تحقق ان را استخراج نماید. این مقاله در انتها نشان خواهد داد که شفافیت در معماری ایران متفاوت از برداشت مهندس میرمیران بوده و بیشتر به نوع دوم شفافیت بر مبنای طبقه بندی کالین رو منطبق است و مفاهیمی نظیر نمای عمیق و لایه بندی فضا را به عنوان الگوهای قابل طرح در فضای معماری معاصر ارایه می کند.

نویسندگان

جعفر اعرابی

مدرس دانشکده معماری دانشگاه آزادواحدمشهد مشهد هاشیمه ۴۱بین تابان ۱۱و۱۳وجنب پلاک ۲۵