قالی جنگ افغان: تجلی قدسیت و ایستادگی
محل انتشار: نخستین همایش بین المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با تاکید بر هنرهای روبه فراموشی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,111
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ACIICC01_013
تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395
چکیده مقاله:
جنگ از بن مایه های اصلی آثار برخی از هنرمندان جوامع درگیر می باشد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم آن رابازتاب می دهند. آثار خلق شده اعتراض و مقاومت هنرمندان را بازنمایی می کنند. نوشتار حاضر می کوشد بیش از 3 دههجنگ را در هنر بومی قالی بافی افغان مورد بررسی قرار دهد، هنری که به دلیل استفاده از نقش مایه های جنگی، «قالیجنگ» نامیده شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. نتیجه ی پژوهش حاکی از این است که بافندگاناین گونه قالی ها که همگی آنان زنان هستند با تبدیل یک فاجعه به نوعی هنر مقدس، آثاری را خلق کرده اند که از یکسو، نشان از ایستادگی در برابر ویرانگریها و مشکلات جنگ و از سوی دیگر،گویای حس وطنپرستی است که گاه با نگرهای مذهبی آمیخته شده است. نگاه و پایه های اعتقادی جامعه ی درگیر با جنگ در شکل گیری و ماندگاری قالی جنگنقشی به سزا را داراست و بدان جنبه ی تقدس بخشیده است. با وجود این، مشاهده می شود که برخی از این آثار، به مرورزمان و با فاصله گرفتن از ظرف و زمینه ی جنگ، تابع منطق بازار و جهانی شدن، شده اند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مژده غلامزاده فرد
نویسنده مسوول: کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و ادیان و تمدن ها دانشگاه هنر اصفهان
علیرضا خدامی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، دکتری جامعه شناسی، دانشگاه سوربن فرانسه
جلیل جوکار
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، دکتری جامعه شناسی، دانشگاه سوربن فرانسه
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :