روغن کمان؛ تقلید، ابداع یا بومی سازی؟

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,592

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ACIICC01_111

تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395

چکیده مقاله:

بر اساس مستندات مکتوب روغن کمان- با ساختاری متشکل از روغن بزرک و سندروس- حداقل از قرن ششم هجری بر روی نقاشی های روی چوب و برای چسباندن طلا به دیوار در ایران کاربرد داشته است. آنچه بنام سندروس در متونکهن علمی آمده است، منشأیی غیر بومی دارد و و علاوه بر متون کهن در اسناد تجاری قاجار تا اوایل پهلوی نیز جزوکالاهای وارداتی دیده می شود. ضمن آنکه همزمان با قدیمیترین سند موجود از کاربرد این پوشش در ایران، در اروپا نیزتئوفیلوس به ساخت ورنی مشابه ی اشاره کرده است. بنابراین بنظر می رسد بر اساس غیر بومی بودن جزء رزین و نیزکاربرد نمونه های مشابه در اروپا، احتمال دارد ابداع چنین پوششی منشأیی غیر ایرانی داشته باشد لکن به شیوه شیواییدر ایران بکار رفته است. از سویی علیرغم اینکه محصولات هنری حاصل از آن در ایران بنام «روغنی» شناخته می شدبسیاری از محققین حوزه هنر اسلامی، آن را تقلیدی از لاکی های شرقی دانسته و بر آن Lacquer Art نام نهاده اند. اینپژوهش بر این فرضیه استوار است که نوع پوشش، نوع محصولات هنری مرتبط با آن و منشأ مواد سازنده روغن کماننشان میدهد که هرچند احتمال دارد ابداع روغن کمان در ایران رخ نداده باشد، اما کاربست آن در ایران نیز تقلیدینبوده، و بر اساس نیاز هنرمندان، محصول مذکور بومی سازی شده و بکار رفته است. هدف از این مقاله بررسی و نقد آراءپژوهشگران در حوزه هنر ایرانی درباره روغن کمان و آثار روغنی بر اساس بررسی منشأ مواد و کاربرد آن می باشد. جمعآوری داده ها بصورت اسنادی انجام شده و به روش توصیفی تحلیلی ارائه شده است. نتایج نشان می دهد که تفاوت در –فرمولاسیون و کاربرد روغن کمان در هنر ایرانی علیرغم غیر بومی بودن جزء رزین آن امری بومی بوده و متناسب با نیازجامعه هنر انجام گرفته است.

نویسندگان

علی نعمتی بابایلو

نویسنده مسوول: دانشجوی دوره دکتری مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان

مهرناز آزادی

استادیار، دکتری مرمت آثار تاریخی،گروه مرمت اشیاء، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان

فرهود نجفی

استادیار، دکتری شیمی آلی،گروه رزین و افزودنی ها، پژوهشکده پوشش های سطح و فناوریهای نوین، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش

محسن محمدی آچاچلوئی

استادیار، دکتری مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی،گروه باستان سنجی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ ابن سینا، ع. ب. ح. (1388). قانون در طب، ...
  • _ احمدی، ح، عابداصفهانی، ع. و محتشم، ع. (1390). فن ...
  • _ اختیار، م. (1377). پرده گشای نقاشی لاکی، محمد اسماعیل ...
  • _ ادیب برومند، ع. (1366). هنر قلمدان. تهران: انتشارات وحید. ...
  • _ آژند، ی. (1389). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی ...
  • _ اصلانی، ح. (1386). بررسی شیوه تمپرا در دیوارنگاری مکتب ...
  • _ اعتضادی، م. (1382). بخش مرمت اداره کل موزه های ...
  • _ بیانی، س. (1372). تاریخچه لاک سازی؛ اهمیت کاربرد لاک ...
  • _ بیانی، س. (1374). تاریخچه لاک سازی؛ اهمیت کاربرد لاک ...
  • _ پورتر، ا. (1389). آداب و فنون نقاشی و کتاب ...
  • _ جوهری نیشابوری، م. ا. ا. ا. (1383). جواهرنامه نظامی. ...
  • _ حمزوی، ی.، سلحشور، ف. و مظفر، ف. (1392). طلاکاری ...
  • _ خلیلی، ن.، رابینسون، بزیل و، استنلی، ت. و بیانی، ...
  • _ دیماند، م. ا. (1383). راهنمای صنایع اسلامی. ترجمه ع. ...
  • _ ذکاء، ی. (1354). محمد زمان نخستین نگارگر ایرانی که ...
  • _ صفری آق قلعه، ع. (1390). نسخه شناخت؛ پژوهشنامه نسخه ...
  • _ عقیلی خراسانی، م. ب. م. (1387). مخزن لادویه. تصحیح ...
  • _ فدایی تهرانی، م. (1381). قلمدانی از آقا بزرگ شیرازی ...
  • _ قلقشندی، ا. ب. ع. (بی‌تا). صبح الاعشی فی صناعه ...
  • _ گراتزل، ا. (1389). جلدسازی. در _ سیری در هنر ...
  • _ گراتسل، ا. (1384). فن تجلید. در _ سیر و ...
  • _ گواشانی هروی، د. م. (1372). دیباچه. در کتاب آرائی ...
  • _ مایل هروی، ن. (1372). کتاب آرائی در تمدن اسلامی؛ ...
  • _ محتشم، ع.، احمدی، _ عابداصفهانی، ع. و احمدی، ک. ...
  • _ نعمتی بابایلو، ع.، آزادی، م. و نجفی، ف. (1392). ...
  • _ هراتی، م. م. (1386). از جلال الدین آمیرک اصفهانی ...
  • _ ولش، آ. (1385). نگارگری و حامیان صفوی: بررسی تحولات ...
  • _ وولف، ه. ا. (1372). صنایع دستی کهن ایران. ترجمه ...
  • _ Carlyle, L. (2001). The Artist 's Assistant: Oil Painting ...
  • _ Diba, L. S. (1994). Lacquerwork of Safavid Persia and ...
  • _ Fehervari, G. (1982). Near Easter Lacquerwork: History and Early ...
  • Lacquerwork in Asia and beyond, Colloquies on Art and Archaeology ...
  • _ Khalili, N. D., Robinson, B. W. & Stanley, T. ...
  • _ Kiani, M. Y. (1982). Early Lacquer in Iran. In ...
  • _ O sete-Cortina, L., Domenech- Carbo, M. T., Domenech, _ ...
  • _ Roxburgh, D. J. (20 _ .). The Study of ...
  • نمایش کامل مراجع