تبارشناسی بحران هویت و ساختارشکنی سبک های معماری معاصر
محل انتشار: همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 887
فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ACUM01_029
تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1393
چکیده مقاله:
در این مقاله تلاش شده تا به کمک متدولوژی توصیفی و تبیینی و با کمک تبارش ناسی فوکویی و ساختارشکنی, مبانی بنیادین هویت، وتاثیر آن بر رویکردهای متفاوت در حوزه هنر را تبیین کنیم . ابتدا به شناخت شناسی بنیادهای فکری غرب اشاره شده وسپس رهیافت های مختلف در حوزه هنر, ساختارشکنی شده است وفرجام های محتمل هنر و معماری از باب هویت مندی که به صورت یک طیف گسترده شده اند، درقالب چهار طبقه، بررسی شدند. نخست، تاکید مفرط بر هویت تاریخی ، بنیادهای معماری نوستالژیک را شکل میدهد. دوم بر ویژه بودن هویت تاکیدی وجود ندارد و رویکرد عام آن موجب شکل گیری معماری عامیانه(بین الملل) می شود. سوم، به هویت بیشتر از منظر تکثر و تفاوت اهمیت داده می شود و افراط در تکثر هویتی،زمینه ساز معماری آشفته میشود. درگونه چهارم، بر جامعیت، کلیت محوری و حیات گرایی تاکید میشود. این زیرساخت فرهنگی - هنری بر بن بست های منطقی و فلسفی غربی فائق آمده و به اشکال مختلفی وحدت را در عین کثرت جلوه ها نمایان میسازد. این شکل توحیدگرایانه از هنر را می توان منبعث از تفکر توحیدی قلمداد کرد که شاید بتواند سبک زندگی ایرانی و معماری آن را از امتزاج ناهمگون کنونی نجات بخشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
نازنین دائی نژاد
عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
رمضان عین بیگی
کارشناسی زیست شناسی و پژوهشگرعلوم میان رشته ای
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :