هفت شهرعطاردرمساجدبررسی فضاهای مسجدبراساس مبنای هفت شهرعطار
محل انتشار: همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 589
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ACUM01_219
تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1393
چکیده مقاله:
در معماری مساجد از یک سو نگاه عارفانه و شهودی هنرمند مسلمان تأسی و مبانی قرآنی و مبتنی بر هندسه و ریاضیات و از سوی دیگر نگاه فقهی و کلامی او آثاری ارزشمند پدید آورده است به نام مساجد. سالکانی بودند پس از تصوف و رسیدن به مراتب و مقامات معنوی در عرفان و صوفی گری شروع به بازپروری و طراحی مساجد و مکان های مذهبی در ذهن خود کردند، در ساخت چنین بنا هایی هدف غایی معماران وصال معشوق است. در این مقاله با رویکرد عرفانی که یکی از جلوه های ظهور عرفان در معماری مسجد وجود مراتب عرفان در آن است با مدد از خصوصیات تأویل پذیری معماری می توان هفت شهر عشق عطار (طلب عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر) را با هفت ساختار مسجد (جلوخان، سردر، هشتی، دالان، صحن، گنبدخانه، محراب) که به نوعی حرکت نمازگزار را تا رسیدن به محراب به نمایش می گذارد تطبیق داد. این مقاله می خواهد تا با شناخت دقیق ویژگی های هر یک از این مراحل ارتباط آن را با شکل گیری خانه های خدا بسنجد.در این مقاله سعی شده با شناخت دقیق هر یک از این مراحل و ارتباط تنگاتنگ آنها با هم، تلاش معمار سنتی را برای رسیدن از ظاهر به باطن، به معماران امروزی نشان دهیم که فقط ظاهر را درک می کنند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
جواد الهی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :