بررسی و شناخت معماری زیبای پنجره های ارسی از گذشته تا عرصه حاضر معماری

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,860

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AICT01_120

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

ارسی، چیدمان چوب و شیشه، یادگاری از روزگاران قدیم و الهام گرفته از طرح های اصیل اسلیمی که در ساخت درها و پنجره بناها به کار می رفت اکنون دیگر متداول نیست و تنها در خانه های برجای مانده از قدیم دیده می شود، این دست ساخته های اصیل چوبی هرچند در حال حاضر به دلایل مختلف دیگر ساخته نمی شود اما در سرتاسر ایران زمین در شهرها و روستاهای قدیمی هنوز وجود دارد و زیباتر از آن است که از یادها فراموش شود . از معماران محمدکریم پیرنیا واژه ارسی در فرهنگ عمید به معنی در اتاقی است که بر روی حیاط باز می شود. استاد پیشکسوت قدیمی در تعریف واژه ارسی معتقد است که برخی گمان می کنند ارسی به پنجره ای اطلاق می شود که به تدریج از معماری روسی در ایران رواج یافته در صورتی که پیش از آنکه ارسی در معماری روسی جایی باز کند در بناها و نقاشی های ایران مشاهده شده است . با بهره گیری از تاریخ معماری می توان گفت، در قرن هشتم هجری نمونه های فراوانی ازرسم عناصر هندسی، گل و بته بر روی لوازم چوبی مانند منبر، درب امامزاده ها، صندوق مزار و رحل قرآن خلق شد. از اوایل قرن نهم هجری نیز این هنر رونق دیگری یافت و صنعتگران از مشبک و گره چینی در ساخت پنجره های منازل و کاخ ها استفاده کردند، همچنین از دوران صفویه به بعد هم با تعبیه شیشه های رنگی در چوب های مشبک ارسی ها ساخته شد .در حال حاضر ارسی و گره چینی که یادگاری از زمان قدیم است در اغلب نقاط کشور مشاهده می شود و نمایی منحصر به فرد و متفاوت برای خانه های قدیمی ساخته است. تقارن کامل در شکل، فرم و رنگ که از طرح های اسلیمی نشات گرفته و با تکه های کوچک چوب به شکل ستاره های چندپر پیاده شده، ویژگی مشترک پنجره های مشبک گره چینی در سرتاسر ایران زمین به شمار می آید که در ارسی ها شیشه های الوان به رنگ های زرد، سبز، قرمز و آبی به آن اضافه شده است.

کلیدواژه ها:

ارسی معماری ایران قدیم مشبک

نویسندگان

فرناز نجایی آبادی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی پردیس مجتمع بین الملل تبریز

محمد موهبتی

کارشناسی ارشد معماری

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابراهیم زارعی، محمد، سنندج شهر ارسی، بررسی روند شکل‌گیری و ...
  • امرایی، مهدی، 1383، ارسی : پنجره های رو به نور(با ...
  • امرایی، مهدی، 1383.ارسی، پنجره‌های رویه نور (با مقدمه زهرا رهنورد)، ...
  • امرایی، مهدی، 1388، ارسی، پنجره رو به نور، تهران، سمت ...
  • امرایی، مهدی، ارسی پنجره های رو به نور، تهران، سمت، ...
  • بزرگمهری، زهره و آناهیتا خدادادی، 1389، آمودهای ایرانی(شناخت، آسیب شناسی ...
  • بزرگمهری، زهره و آناهیتا خدادادی، 1389، آمودهای ایرانی. (شناخت، آسیب ...
  • بزرگمهری، زهره و آناهیتا خدادی، 1389، آمودهای ایران، شناخت آسیب ...
  • پیرنیا، محم دکریم، مصالح ساختمانی، آژند، اندود، آمود در بناهای ...
  • دریای لعل، بهرنگ و ریحانه حوصله دار صابر، نور در ...
  • علیپور، نیلوفر، 1390، مطالعه طرح ارسی های کاخ های قاجاری ...
  • عمید. حسن، 1366. فرهنگ فارومی عمبیل. تهران: امیرکبیر. ...
  • ساختار معماری آب انبار (نمونه موردی آب انبار شهرستان آمل) [مقاله کنفرانسی]
  • معین، محمد.1371. فرهنگ معینی، تهران: امیرکبیر. ...
  • نشانی فام، شکوه، داداش علاقه بند، سوگند، للحج، رفیعه، مطالعه ...
  • نمایش کامل مراجع