بررسی تطبیقی فلسفی باغ سازی ایران و ژاپن
محل انتشار: دومین کنفرانس ملی توسعه علوم مهندسی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 944
فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
AIHE09_254
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
ایران و ژاپن دارای فرهنگها و آداب و رسوم متفاوتی هستند اما در هر دو تمدن احترام و جایگاه ویژه ای برای طبیعت از گذشته های دوردیده می شود . باغ ایرانی و ژاپنی از الگوهای اصلی باغ سازی در جهان بوده اند که با ویژگی های سرزمینی و فرهنگ مردم آنها پیوند محکمیداشته اند. ژاپن سرزمینی با تنوع جغرافیایی به همین دلیل در ژاپن به درک مستقیم و ارتباط با دنیای محسوس اهمیت داده می شود.هدف یکباغ ژاپنی خلق فضایی است که واجد ارزش های انسانی باشد. باغ ژاپنی از یک سو امتداد معماری و از دیگر سو طبیعت مجسم است. هنر باغ سازی در ایران پیشینه ای طولانی دارد و اصولاً باغ در نظر یک ایرانی مکانی پرارزش قلمداد می شده است . در چهارباغ های ایرانی دخل و تصرف در طبیعت در حد ایجاد یک هندسه راست گوشه وجود دارد،اما این مداخله به آرایش و هرس درختان نمی انجامد و گیاهان به همان صورت طبیعی خود زیبا دانسته می شوند . این مقاله به بررسی ویژگی ها و عناصراصلی باغها ، مبانی ، عناصر نمادین ، ساختمان ها و معماری ، مسیر، آب ، گیاهان و موارد دیگر در باغ سازی ایران و ژاپن بصورت تطبیقی-فلسفی می پردازد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فیروز خسروی وند
مربی حق التدریس، گروه آموزشی معماری، دانشگاه آزاد ، شهرکرد
سیده نفیسه جزایری پردنجانی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، پیام نور، تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :