جایگاه هویت در معماری و شهرسازی اسلامی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 388

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AIHE10_227

تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395

چکیده مقاله:

موضوع و جایگاه هویت در معماری و شهرسازی اسلامی جزء موضوعاتی است که اتفاق نظر دربارهی آن وجود ندارد. عدهای از اندیشمندان آن را یک روند در حال شدن که شناسنامه و عامل شناخته شدن است میدانند و برخ دیگر آن را طبقهبندی اشیاء و افراد و مرتبط ساختن خود با چیزی یا کسی دیگر است میداند. اینموضوع سابقهای به بلندای تاریخ دارد. در این مقاله با استناد از روش تحلیلی توصیفی، به بررسی مفهوم نقش هویت در معماری و شهرسازی اسلامی مورد بررسیقرار گرفته شده است. محیط عامل مهمی در احراز هویتی خاص برای انسان است، در روزگار مدرن از آنجا که مسئله هویت در اثر تغییر و انسداد خود را مطرحمیکند، تبدیل شدن جامعه سنتی به جامعه مدرن و شکلگیر جهانبینی جدید یکی از این تغییرات بود که در دوران معاصر زمینهساز پرسشهای زیادی درزمینه هویت گشت و علت شکلگیری پست مدرنیسم در معماری این است که معماری مدرن اعتبار خود را از دست داد چرا که نتوانست به طور موثر با استفادهکنندگان نهایی رابطه بر قرار کند تا حدودی نیز به این دلیل که نتوانست پیوندی موثر با شهر و تاریخ برقرار کند. از برجستهترین ویژگیهای معماری اسلامی تنوع و وحدت را میتوان نام برد. این وحدت عامل اساسی توسعه و تکوین هویت معماری اسلامی به شمار میرود. ویژگیهای بناها و شهرها، در یکجامعه، از عناصر فرهنگی آن مایه میگیرد و به تدریج، خود، در بافت فرهنگی مردم رسوخ میکند. معماری ایرانی اسلامی شامل ویژگیهایی از جمله: استفاده ازاشکال اصیل و قابل درک و در عین حال سادگی در آثار قابل درک هستند و ساخت بناها متناسب با آب و هوا است، ولی در شهرسازی اسلامی شرایطی دیگرموجود است از جمله: طرح به نوع معرف است، در بیشتر موارد نمادگرا است، در بیشتر موارد بنا با اقلیم تناسب ندارد و به ایستایی بنا توجه خاصی دارند، روانگرایی و برونگرایی در شهرسازی اسلامی اهمیت چندانی ندارد. فناوری شیوه زندگی مردم و متعاقب آن کالبد و محیط زیست وی را تغییر داده است. شهر و معماری معاصر در بسیاری زمینهها تقلیدی از شهرها و معماری معاصر غربی است. در پایان نتایج مقاله نشان میدهد با توجه به تعالیم مکتب اسلام در واقع کالبد این آثار تجلی عینی و حداکثری بطن و حقیقت اسلام است و وجود آمدن آثار در معماری اسلامی به بستر بومی و فرهنگی توجه زیادی داشته است

نویسندگان

مهسا عطاری

کارشناس معماری

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابل، کریس، ترجمه دکتر فرح حبیب، (1387)، معماری و هویت، ...
  • اخوت، هانیه (نینا الماسی‌فر، محمدرضا بمانیان)، (1328)، معماری و شهرسازی ...
  • پیرنیا، محمدکریم، (1382)، آشنایی با معماری اسلامی ایران، تهران، انتشارات ...
  • پیرنیا، ه محمدکریم، تدوین غلامحسین معماریان، (1323)، سبک شناسی معماری ...
  • تاجیک، محمد رضا، (1384)، روایت غیریت و هویت در میان ...
  • تقوائی، حسین، (1391)، از سبک تا هویت در معماری، هنرهای ...
  • بیبی، محسن، (1385)، شرح جریان‌های فکری معماری و شهرسازی در ...
  • حجت، عیسی، (1382)، بی‌ارزشی ارزش‌ها، هنرهای‌زیبا، شماره 19، انتشارات دانشگاه ...
  • حجت، عیسی، (1384)، هویت انسان ساز انسان هویت پرداز (تاملی ...
  • دهخدا، علی‌اکبر، (1334)، لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ...
  • رایت، فرانک لوید، (1372)، سبک‌ها ومعماران، مجله آبادی، ، شماره ...
  • عمید، حسن، (1363)، فرهنگ عمید، تهران، انتشارات امیر کبیر، تهران. ...
  • قبادیان، وحید، (1383)، مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، ...
  • معین، محمد، (1371)، فرهنگ لغت فارسی، تهران، انتشارات امیرکبیر، تهران. ...
  • مهتا، میرمقتدای، (1383)، معیار های شناخت و ارزیابی هویت کالبدی ...
  • مهدوی‌نژاد، محمدجواد، (1383)، معیار های شناخت وارزیابی هویت کالبدی شهرها، ...
  • نقی زاده، محمد، (1379)، رابطه هویت سنت معماری ایران با ...
  • نقی‌زاده، محمد، (1385)، معماری‌شهرسا زیا سلامی، اصفهان، انتشارات راهیان، اصفهان. ...
  • «Oxford English Dictionary: 11th Edition Revised" (2008). Edited by Catherine ...
  • نمایش کامل مراجع