مدیریت اسلامی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 586

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AMACONF01_028

تاریخ نمایه سازی: 16 خرداد 1394

چکیده مقاله:

ظهور سازمان های اجتماعی و گسترش روز افزون آنها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است. به این ترتیب و باتوجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی و ویژگی ها و نیازهای خاص هر جامعه، هر روز برتکامل و توسعه این سازمان ها افزوده می شود. بدیهی است هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهدافی طراحی شده و با توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است. نا گفته نماند که ظهور پدیده «اداره کردن» مربوط به روزگار اخیر نیست، بلکه از دیرباز، بشر متوجه شده است که برای رسیدن به یک «هدف» لازم است به بسیج امکانات و رهبری این امکانات به سوی آن هدف مشخص اقدام کند.بینشى که در ابتدا باید آن را درک کنیم و بشناسیم بینش ما نسبت به یک سلسله از اعتقادات و واقعیات جهان هستى است که به دنبال آن، گرایشها و میلهایى در ما برانگیخته می شود. از انضمام و به هم پیوستن این بینش و گرایش برخاستهازآن است که مفهومی به نام ارزش شکل می گیرد. ارزش منشأ کنش اختیارى در انسان می شود; یعنى ارزش موجب می شود که انسان در هنگام عمل، چیزى را برگزیند. بنابراین، آنچه شکل کنش ما را می سازد و به افعال ما جهت می دهد در حقیقت، ارزشهایى است که آنها را پذیرفته ایم. منشأ این ارزشها بینشها و گرایشهایى است که زیربناى آنها را می سازد.اصول ارزش هاى اجتماعى در اسلام ارزشهاى اجتماعى اسلام بر سه اصل بینشى استوار است. اصل اول: اعتقاد به این که تمام انسانها بنده خدا هستند. این یک بینش اعتقادى است که به نوعى از واقعیات نظر دارد و در عین حال، پایه اى است براى ارزشهایى که بر آنها مبتنى می شود. وقتى انسان معتقد شد که سایر انسانها، مانند خود او، آفریده خدا و همه بنده او هستند و خداوند متعال به تمام مخلوقات و بندگانش نظر لطف و رحمت دارد و اصلاً آنها را بر اساس رحمت خویش آفریده است، همان گونه که فطرتاً به آفریدگار خود محبت و علاقه دارد، نسبت به آفریدگان او هم، که آثارى از وجود و رحمت او هستند، علاقه مند می شود. انسان مؤمن و موحد بر اساس این بینش، عاطفه خاصى نسبت به همه انسانها پیدا می کند. این یک اصل بینشى است که بر اثر گرایش انسان دوستانه پدید می آید. همان گونه که قبلاً نیز اشاره شد ارزش، مبتنى بر بینش و گرایش برخاسته از همان بینش است. وقتى بینش توحیدى را نیز در نظر می گیریم گرایشى که از آن برمی خیزد همان عاطفه خلق دوستى یا انسان دوستى است. اصل دوم: بینشهایى که زمینه ساز ارزشهاست. وقتى انسان باور کرد که با تمام انسانها، به شکلى خواهر و برادر است و همه با هم یک خانواده بزرگ را به وجود می آورند به دنبال این بینش، عاطفه اجتماعى دیگرى، که عاطفه فامیلى است، در انسان پدید می آید. همچنین گرایش دیگرى نیز بر اساس این خویشاوندى در انسان پدیدار می گردد; بدین صورت که همه انسانها را از آن نظر که خویشاوند خودش هستند دوست می دارد. این عاطفه اى غریزى است و در همه انسانها وجود دارد که نزدیکان خود را دوست بدارد، چه آنهایى را که رابطه نسبى با او دارند و چه آنهایى را که رابطه سببى دارند. این اصل نیز اقتضاى یک گرایش دارد; یعنى این بینش منشأ و اساس گرایش دیگرى نیز می باشد. اصل سوم: برادرى ایمانى; این اصل صرفاً اسلامی است، بخلاف دو اصل پیشین که کم و بیش، در ادیان دیگر نیز مورد پذیرش است. اسلام علاوه بر آنکه همه انسانها را فرزندان یک پدر و مادر می داند و در نتیجه، همه را برادر و خواهر و برادرزاده و خواهرزاده به حساب می آورد، معتقد است که در میان مسلمانان، رابطه معنوى خاصى برقراراست که موجب می شود روح انسان با ارواح انسان هاى دیگر که هم کیش و هم دین او هستندرابطه اى داشته باشد; رابطه معنوى وقلبى بین دلها و جان هاى مؤمنان; «انما المؤمنون إخوه.» (قبادی،1387،ص25.26)

نویسندگان

حمید تابلی

دانشیار بخش مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور

ملکه رشیدی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد کرمان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ حمیدی زاده، محمدرضا (1387)، " تبیین نقش پیش‌بینی و ...
  • _ عسگریان، مصطفی (1385)، "مدیریت اسلامی"، تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه ...
  • _ فاضل‌لنکرانی، محمد، (1366)، آیین کشورداری از دیدگاه امام علی ...
  • _ نقی پور، ولی _ الله (1385)، _ _ اصول ...
  • نمایش کامل مراجع