CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

جایگاه نقوش سنتی در معماری ایرانی اسلامی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۸ | تعداد نمایش خلاصه: ۶۳۸ | نظرات: ۲
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: ARCHCONF03_266
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۳۲۰.۷۷ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۸ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۸ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله جایگاه نقوش سنتی در معماری ایرانی اسلامی

  فرنگیس اصل مشتاقی - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
    رضا علی پور - عضو هیئت علمی تمام وقت گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان

چکیده مقاله:

آدمی به واسطه نگاره ها و شکل های آرایه ای، دریافت درونی خویش را از جهان نمودار می سازد. از این رو هر نقش و نگاری برای بیان مقصودی درونی یا عاملی برای ارتباط با خلق کننده اثر پیرامون خود است. این نگاره ها برای ذهن خیال پرور ایرانی مبنایی برای رشد و شکوفایی استعداد هنری ایشان گردید. هنرمند ایرانی و سازنده اثر در کار خود از طبیعت الهام گرفته و هیچگاه دست به تقلید از آنها نزده است. این نوع هنر نه تنها به ماده شرافت و کمال می بخشد، بلکه عاملی است در جهت سیر انسان به سمت کمال و آگاهی. از اصلی ترین عوامل شناخت و فهم برای ادراک فرم و فضا در معماری است که اغلب به واسطه درک بصری تجلی می یابد. فرم و هندسه در غالب شکل و تناسب در معماری نمودی همیشگی داشته که نه تنها بر کلیت بنا بلکه در اجزاء معماری و تزئینات آن نیز آشکار است. فرضیه این پژوهش اینطور به نظر میرسد که اولا نقوش سنتی از فلسفه ی اسلامی طبیعت پیروی کرده است. ثانیاً تاثیر زیادی در زیبایی بصری معماری ایرانی - اسلامی داشته است. هدف از این پژوهش که از نوع کیفی است و با استفاده از روش گردآوری و تحلیل اطلاعات به صورت توصیفی - تاریخی است، بیان تاثیر نقوش سنتی در بناهای موجود برای ایجاد تاثیر حس معنوی و عرفانی بر افراد است.

کلیدواژه‌ها:

معماری ایرانی، تزئینات اسلامی، نقشمایه هندسی، نقوش سنتی، اسلیمی، ختایی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ARCHCONF03-ARCHCONF03_266.html
کد COI مقاله: ARCHCONF03_266

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
اصل مشتاقی, فرنگیس و رضا علی پور، ۱۳۹۵، جایگاه نقوش سنتی در معماری ایرانی اسلامی، اولین کنفرانس بین المللی و سومین کنفرانس ملی معماری و منظر شهری پایدار، مشهد، موسسه بین المللی معماری، شهرسازی مهراز شهر، https://www.civilica.com/Paper-ARCHCONF03-ARCHCONF03_266.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (اصل مشتاقی, فرنگیس و رضا علی پور، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (اصل مشتاقی و علی پور، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آژند، یعقوب، ۱۳۹۳، هفت اصل تزئینی هنر ایران، نشر پیکر ...
  • بررسی و تحلیل تزیینات گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان [مقاله کنفرانسی]
  • آیت اللهی، حبیب الله، ۱۳۷۶، مبانی نطری هنرهای تجسمی قران، ...
  • ایرانی، مهرک، ۱۳۸۰، حکمت معنوی در هنر تذهیب، نشریه علوم ...
  • بروگ، اریک، ۱۳۸۷، نقوش هندسی اسلامی ترجمه بهروز ذبیحیان، نشر ...
  • بلوکباشی، علی، ۱۳۸۳، آرمانگرایی در معماری تزئینی ایران، محموعه مقالات ... (مقاله کنفرانسی)
  • پورجعفر، محمدرضا و موسوی لر، اشرف، ۱۳۸۱، بررسی ویژگی های ... (مقاله ژورنالی)
  • جلالی فر، سارا و مافی، فرزاد و سلطانی، پگاه، ۱۳۹۳ ... [مقاله کنفرانسی]
  • حاتم، غلامعلی، ۱۳۷۶، مسجد جلوه گاه هنر اسلامی(فصلنامه هنر)، ویژه ... (مقاله ژورنالی)
  • خلیلیان بروجنی، امیر علی، ۱۳۸۰، برداشت از بناهای تاریخی، پرهان ...
  • دهقان نژاد، اکبر، ۱۳۸۳، پژوهشی در روشهای ریاضی موجود برای ... (مقاله کنفرانسی)
  • شیروانی، صدیقه و بامداد، علی، ۱۳۹۲، نقش کهن الگوها در ... (مقاله کنفرانسی)
  • عارفی، هادی، ۱۳۷۴ بررسی نقوش گیاهی در هنرهای اسلامی، دانشگاه ...
  • لبرگ، کریستیان، ۱۳۸۸، دستور زبان بصری، چشمه ...
  • مددپور، محمد، ۱۳۷۴، تجلیا حکمت معنوی در هنر اسلامی، امیرکبیر، ...
  • مسعودی، احسان و خرم، آرزو، ۱۳۹۳، بررسی کاربرد نقوش هندسی ... (مقاله کنفرانسی)
  • موسوی، سید رضی، ۱۳۹۰، درآمدی بر روش شناسی هنر اسلامی، ...
  • میرفیروزی، رضا و کرمی هریجانی، مریم، ۱۳۹۰، تاثیر طبیعت بر ... [مقاله کنفرانسی]
  • نصر، سید حسین، ۱۳۸۱، پیام روخانی خوشنویسی در اسلام، نشریه ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    4.5
    ۲ تعداد پژوهشگران نظر دهنده
    5 1
    4 1
    3 0
    2 0
    1 0
    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۷۵۱
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.