تجلی اسماء الهی در معماری اسلامی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 955

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ARCHCONFKHA01_046

تاریخ نمایه سازی: 6 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

خداوند متعال، صمد و وجودی مطلق و بی نیاز از غیر استبنابراین در کمال حسن و زیبایی می باشد و هر زیباییدیگر که دیده شود از اوست نه از غیر او و از آنجا که کمالهر زیبایی در رسیدن به کمال برتر محقق می شود از اینرو زیبایی موجود در آثار باید مظهر تجلی خداوند و صفاتحسن الهی باشند و تنها در این صورت است که سیر تعالیفردی انسان ها محقق می شود. این نوشتار در پی بررسیاین سوال است که معماری اسلامی اصول و نشانه ها وارزش های اجزای خود را براساس چه معیارهایی استوارنموده است و هدف و غایت کمال انسان ها (رسیدن به خداو یکی شدن با او) به چه صورت در معماری اسلامی محققشده است و بر پایه ی مراجعه به قرآن کریم و سنت نبویو کلام معصومین از طریق جمع آوری اسناد مربوطه وبراساس مطالعات اسنادی و کتابخانه ای گردآوری شدهاست و با روش تطبیقی- تفسیری به بررسی نمودهای تجلی صفات الهی و شاخصه های برگرفته از آن، ابتدا اینشاخص ها و اصول تعریف و سپس تجلی مفاهیم منبعث ازآنها در معماری اسلامی بیان می گردد و هدف از این مهمخوانش صورت آثار هنر سلامی و درک معانی آنها می باشدو در پایان نتیجه ای که از آن یافت می شود این اصل استکه همه صفات زیبایی اسماء الهی هستند و به طور مطلقتنها برای خدا سزاوارند، بنابراین ریشه همه مظاهر زیباییکه در معماری اسلامی مشاهده می گردد به اسماء و صفاتخدا باز می گردد.

نویسندگان

ندا فارغ زاده

کارشناسی ارشد مهندسی تکنولوژی معماری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سواد کوه

حسینعلی جمشیدی

دکترا معماری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سوادکوه

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ؛1) قرآن کریم(1385)، ترجمه بهرام پور، ابوالفضل، چاپ ششم، آوای ...
  • _ آوینی، سید مرتضی، (1374)، مبانی نظری هنر، تهران: نبوی. ...
  • _ احمدی بابک، (1374)، حقیقت و زیبایی، انتشارات مرکزی تهران. ...
  • _ دلان، نادر و بختیار، لاله، (1380)، حس وحدت، خاک، ...
  • _ بمانیان، محمدرضا. عظیمی، سیده فاطمه، _ (1389) انعکاس معانی ...
  • _ بند، هیلن (1389) _ " معماری اسلامی، فرم، عملکرد ...
  • _ بورکهارت تیتوس، (1372)، روح هنر اسلامی، تجمه سید حسن ...
  • _ پورمند، حسن علی (1386) تاثیر اندیشه فلسفی در طراحی ...
  • ؟9 پیرفون، مایس. (1384). عناصر معماری از فرم به مکان. ...
  • _ پیرنیا، کریم. (1371).آشنایی با معماری اسلامی ایران. تدوین غلامحسین ...
  • _ جعفری (علامه) محمدتقی.(1369). زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام ...
  • _ جوادی آملی عبدالله. (1389). انسان از آغاز تا انجام. ...
  • _ خمینی، روح الله. (1364). کشف الاسرار. تهران: آزادی. ...
  • _ شیخ زین الدین، حسین. (1374) . معماری ایرانی . ...
  • _ طباطبایی (علامه) سید محمد حسین، ،(1361) تفسیر المیزان، جلد34، ...
  • _ مددپور محمد.. (1384). حکمت انسی و زیبایی شناسی عرفانی ...
  • 23 آذرم‌اه Arch 2016, 139 ...
  • _ معماریان، غلامحسین.(1384). سیری در مبانی نظری ایرانی. تهران: انتشارات ...
  • _ مهدوی نژاد، محمد جواد.(1383). حکمت معماری اسلامی، جستجو در ...
  • _ نقره کار، عبدالحمید.(1387). درآمدی بر هویت اسلامی در معماری ...
  • _ وای کامبیز، حاجی قاسمی کامبیز، .(1390) خشت و خیال، ...
  • در کل هر فضایی را که در وسط قرار گیرد ...
  • 23 آذرم‌اه Arch 2016, 1395 ...
  • نمایش کامل مراجع