مقایسه فرم درآثار معماران دیکانستراکشن
محل انتشار: دومین همایش ملی معماری، عمران و محیط زیست شهری
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 775
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARCHITECTURE02_194
تاریخ نمایه سازی: 11 اردیبهشت 1394
چکیده مقاله:
دوری گزیدن از قوانین قراردادی گذشته معماری و تغییرپذیر دانستن ارزش ساختاری تقابل های دوتایی جا افتاده از اصول اولیه معماری دیکانستراکشن است. با داشتن این نگاه ، قواعد زیباشناسانه معماری ، بالاخص بیان و فرم در این سبک به چالش در آمده و مورد هدف بنیان فکنی قرار می گیرند. گویی انگاره ساخت شکنی بر آن است تا دیدگاه زیباشناختی مبتنی بر نظم و هنسه اقلیدسی را با ساختاری که تنها بر علاقه زیباشناسانه معمار به عنوان فرد و نه کل استوار است، جایگزین کند . در این مقاله به روشن سازی و تحلیل واژه فرم و مشخصه های بصری آن پرداخته و 4 مشخصه (رنگ، بافت، تعادل بصری و نظم) از بین آنها برای بررسی انتخاب شده است. سپس 10 اثر از سه معمار مشهور دیکانستراکتیویست برگزیده شده و 4 مشخصه مذکور در این 10 اثر باهم مقایسه شده است. با گردآوری نتایج این مقایسه در یک جدول و استفاده از روش تحقیق استدلال منطقی می توان دریافت که معماری دیکانستراکشن علی رغم تلاش خود برای برهم زدن قوانین و اصول ساختاری، با استفاده دچار ساختار « عدم وجود تعادل بصری و نظم » و « تکرار استفاده از رنگ و مصالح خاص » : مکرر از اصول فرمی خاص مثل گشته است
نویسندگان
صلاح الدین مولانایی
استادیار گروه معماری دانشکده هنرومعماری دانشگاه کردستان سنندج ایران
شادی خورسندی
کارشناس ارشد معماری دانشکده هنرومعماری دانشگاه کردستان سنندج ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :