مطالعه بر آثار دست بافته های شمال ایران و تطبیق آن با اندیشه مینیمالیسم
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 517
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARCTUR01_031
تاریخ نمایه سازی: 17 مرداد 1398
چکیده مقاله:
نواحی شمالی ایران با شهرها و روستاهای متنوع و طبیعت فراوانی که در خود نهان دارد جزء یکی ازمهمترین مراکز تولید دست بافته های کشور به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ،قومی و ملی محسوب می شود. آثار بومی این مناطق بیانگر مجموعه ای زیبا از نقش مایه های انتزاعی،گیاهی و حیوانی داری اصالت نقوش و رنگ آمیزی تجریدی که حاصل ذهن خلاق و منش زندگی مردمانی که از دل محیط پیرامون خود طرح ها را اقتباس کرده اند و سینه به سینه به نسل های بعد انتقال داده اند. از این آثار می توان به چادرشب، گلیم و گلیمچه ها اشاره کرد است. امروزه اگر ما این رنگ، طرح و ترکیب بندها را با مبانی هنر مدرن تفسیر و تحلیل کنیم به بسیاری از مولفه های هنر منیمالیسم یعنی تاکید بر ساده گرایی فرم و رنگ میرسیم. هدف این تحقیق تطبیق بین آثار سنتی این بافندگان با هنر مینیمالیسم است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمد اعظم زاده
استاد راهنما