مولفه های معنایی واژه ظلم در قرآن برمحور هم نشینی وجانشینی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,470

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ARHIS01_033

تاریخ نمایه سازی: 17 خرداد 1399

چکیده مقاله:

از مهمترین های5روش شناخت5 معنای5 واژه در زبان، استفاده وکمک گیری از همنشینان و جانشینان آن واژه است؛ دانش معناشناسی با توجه به روابط همنشینی و جانشینی میتواند دیدگاه قرآن را درباره مفاهیم عقلی دین تبیین کند و تا حد6 زیادی از خود رای ها و اعمال نظرهای جانبدارانه جلوگیری نماید.ازدیدگاه لغت شناسان، ظلم قرار دادن چیزی در غیر جایگاه خویش است؛ اما واژه ظلم در فرهنگ قرآن با توجه به همنشین شدن با کلمات دیگر، گستره معنایی وسیعی یافته، وکاربردها و مصداقهای گوناگونی به خود گرفته است این مقاله، سعی بر آن دارد که با بهرهگیری از اصول کلی معناشناسی و به ویژه با استفاده از شناسایی همنشینان و جانشینان واژه ظلم، وگستره معنایی آن در فرهنگ قرآنی، مفاهیم نو و کارآمد را استخراج و استنباط نماید و ارتباط معنایی آنها را دریابد وچرایی جانشینی این واژگاه را به جای ظلم بیان کند و چراغی روشن در فرا راه پژوهشگران علوم اسلامی فرا نهد، بنابراین از همنشینان ظلم به واژه های شرک، افتری، اعرض، صد و از جانشینان آن به واژه های بغی، فسد وطغی وقسط توجه شده است.در نوشتار توصیفی-تحلیلی حاضر، ماده ی ظلم بر اساس رویکرد معناشناسی بر دو محور همنشینی و جانشینی مورد بررسی قرار گرفتهو مول6فه های معنایی آن بیان شده است.

نویسندگان

کیومرث سبحانی

کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه

علی دودمان کوشکی

استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه

علی سلیمی

استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه