بازی نشانه های شعر در ملکوت تکلم
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 588
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_089
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
یکی از موضوعات شاخص که همواره در مبحث شعریت کلام مورد توجه ناقدان بوده، هنجارگریزی است که از عوامل اصلی شعر آفرینی است و در شاهکارهای کلاسیک ادب فارسی سابقه ای دیرین دارد. در ادبیات مدرن و پست مدرن نیز هنجارگریزی به اشکال متفاوتی مطرح است که برخی ازمحورها و مباحث آن را لیچ در رویکردی زبان شناختی به شعر مطرح می کند. وی هنجارگریزی را ابزار اساسی شعر آفرینی می داند و سپس به طرح هشت نوع هنجارگریزی می پردازد که یکی از آنها هنجارگریزی معنایی است. احمد عزیزی، از شاعران تاثیرگذار شعر معاصر فارسی است که هنجار گریزی زبان شعری وی، او را به عنوان شاعری صاحب سبک از این منظر مطرح کرده است.این مقاله به تحلیل هنجارگریزی زبان شعری احمد عزیزی بر اساس جدول بازی نشانه ها می پردازد. محدوده ی این پژوهش مثنوی های احمد عزیزی در مجموعه ی «ملکوت تکلم» می باشد. علت انتخاب مثنوی های احمد عزیزی، این است که به زعم نگارنده یکی از بدیع ترین زبان های شعر معاصر در مثنوی های او ظهور یافته است و شعرهایش کمتر در معرض نقد و واکاوی قرار گرفته است. هدف پژوهش تفسیر و تبیین شاعرانگی وی از طریق توضیح و تحلیل اشعار او از منظر هنجارگریزی معنایی و نمایاندن خلاقیت و نبوغ وی در آفرینش ترکیبات بدیع و زیبا می باشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فریده داودی مقدم
استادیار دانشکده علوم انسانی،دانشگاه شاهد،تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :