تحلیل نشانه شناختی جایگاه زن در فیلمنامه های بهرام بیضایی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,175
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_136
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
نشانه شناسی یکی از روش های تحلیل متن است. رویکرد نشانه شناسی در پی دستیابی به چگونگی عملکرد های تولید به واسطه زبان و بازنمایی است، هدف این مقاله کاوشی در نشانه شناسی جایگاه زن در فیلمنامه های بیضایی است که مبتنی بر استخراج نشانه های تصویری، کلامی، متنی و فرهنگی است، چرا که بیضایی از محدود کارگردانان بزرگ ایرانشناس است که برای خلق آثار خود از بیان خاص مؤلفه های سبکی اش استفاده می کند.در پژوهش حاضر 4 فیلمنامه از آثار بیضایی که توسط وی نیز ساخته شده اند با نام های: باشو غریبه کوچک، سگ کشی، مسافران، و مرگ یزدگرد مورد برسی قرار گرفته که در تمام آن ها زن نقش اصلی و جایگاه خاصی دارد شوند.چهارچوب نظری این مقاله روش تحلیل فیلمنامه از حیث درک معانی پنهان آن ها، روش تحلیل نشانه شناختی در قالب رمزگان اجتماعی، فرهنگی و... است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
زهرا رضازاده
کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه علم و هنر، یزد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :