تحلیل بازنمایی نوین هویت در چهل تکه ها ی هنرمند مهاجر، سارا رهبر بر اساس نظریات هومی بابا
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 905
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_175
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
مفهوم هویت بیش از هر چیز با مفهوم فضا و مکان همبسته است. لذا در پیوندی تنگاتنگ با مفهوم وطن قرار دارد. بنابراین پدیده مهاجرت علاوه بر جابه جایی مکانی، درونی و در زمان و با خلق هنری در ارتباط است. از این روی نظریه مهاجرت با نظرداشت تولیدات فرهنگی مهاجران، تجربه مهاجر را تجربه انسان پسااستعماری می شمارد؛ زیرا هنرمند مهاجر، گرفتار در حاشیه دو فرهنگ اصلی(فرهنگ سرزمین مادری و میزبان)، در تقلا برای یافتن جایگاه خود محکوم به بازنمایی است. فرایندی که می تواند گشاینده ی چشم اندازی نوین به مفهوم هویت باشد. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، پاسخگویی به این پرسش است که چگونه چهل تکه های سارا رهبر _هنرمند ایرانی مهاجر در ایالات متحده امریکا_ در فرآیند هویت سازی، بازنمایی نوینی از هویت فردی، ملی و فرهنگی ارائه می دهند. بدین منظور واکاوی آثار او به روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای نظریات هومی بابا، متفکر و منتقد مطرح پسااستعماری انجام می شود. نتایج حاصل آنکه این چهل تکه ها با گشودن عرصه ای از پیوندخوردگی های فرهنگی مفاهیمی چون اصالت و همگنی را با چالشی جدی مواجه می کنند و درکی نوین از هویت ملی به میان می آورند که همواره میان دو عامل تعلیمی و کنشی-رفتاری در نوسان است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
الهام حسن زاده قالب ساز
کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان
افسانه ناظری
استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :