CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

بررسی مفهوم نفس از دیدگاه اسلام و تفاوت ان با روح و روان

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۲۶ | تعداد نمایش خلاصه: ۳۲۲۵ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: ASMJ01_0497
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۶۱.۴۵ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۶ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله دارای ۲۶ صفحه در فرمت PDF قابل خریداری است. شما می توانید از طریق بخش روبرو فایل PDF این مقاله را با پرداخت اینترنتی ۳۰,۰۰۰ ریال بلافاصله دریافت فرمایید
قبل از اقدام به دریافت یا خرید مقاله، حتما به فرمت مقاله و تعداد صفحات مقاله دقت کامل را مبذول فرمایید.
علاوه بر خرید تک مقاله، می توانید با عضویت در سیویلیکا مقالات را به صورت اعتباری دریافت و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر برای دریافت مقالات بپردازید. اعضای سیویلیکا می توانند صفحات تخصصی شخصی روی این مجموعه ایجاد نمایند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۶ صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی مفهوم نفس از دیدگاه اسلام و تفاوت ان با روح و روان

  فخری مصری - دانشگاه پیام نور – واحد سلماس
  جلیل حاجیلو - دانشگاه پیام نور – واحد سلماس
  صمد رمزی - دانشگاه پیام نور – واحد سلماس

چکیده مقاله:

روح و نفس در معانى مختلفى به کار مى روند. در بعضى از موارد هر دو به یک معنا استعمال مى شوند. ولى از نظرفلسفى آنها دو جوهر متفاوت مى باشند: الف) نفس جوهرى است که ذاتا مجرد است ولى در عمل مادى مى باشد؛ یعنى هر چند خود از جنس ماده نیست ولى افعال خود را از طریق ابزارهاى مادى انجام مى دهد؛ مانند ادراکات حصولى نفس انسان که با استفاده ازاندام هاىحسى صورت مى پذیرد. ب ) روح ذاتا و فعلا مجرد است؛ یعنى همان طور که خود ماده نیست در کنش ها و فعالیت هایش نیزنیازمند به ابزار مادى نمى باشد. در مورد روح انسانى دو مسأله حائز اهمیت است: 1. روح آدمى مجرد است، یعنى؛ نه جسم است و نه اوصاف امور جسمانى را دارا است؛ نه مکان و زمان دارد نه وزن نه حجم؛ نه طول و عرض و عمق؛ نه محسوس است و نه داراى جزء. 2. هویت واقعى انسان را )یعنى آنچه که انسانیت انسان وابسته به آن است) روح تشکیل مى دهد. در آیات مربوط به خلقت انسان، پس از طرح مراحل جسمانى آفرینش انسان از خلقتى دیگر و یا دمیدن روح در او، سخن به میان آمده است. و این نکته نشان غیر مادىبودن روح است. همچنین بقاى انسان پس از متلاشى شدن جسم و تداوم زندگى وى در عالم برزخ (عالم میان دنیا و آخرت) و به تمام و کمال دریافت شدن آن، نشانگر غیر مادى و غیر جسمانى بودن روح است. از سوى دیگر اگر هویت واقعى انسان، به جسم مادى او مى بود؛ باید با مردن و متلاشى شدن جسم، انسان نیز نابود شود، در صورتى که آیات قرآن، بر بقاى انسان پس از متلاشى شدن جسم تأکید دارد . در این مقاله نویسنده به بررسی مفهوم نفس از دیدگاه قران و تفاوت ان با روح و روان میپردازد.نویسنده ابتدا به تعریف مفهوم نفس و روح از دیدگاه قران پرداخته ودر انتها به مقایسه انها میپردازد. در نهایت به این نتیجه میرسد که همچنین در تبیین مفهوم روح و نفس باید اذعان نمود اگر چه هر دو دارای ماهیتی یکسان هستندو گاه در لسان قرآن و تعابیر فلاسفه به جای یکدیگر استعمال شده اند ، نمی توان روح مجرد را به دلیل این که دارای حقیقتی (امری) است و در قلمرو آن ، تدریج و تمهید مطرح نیست ، در قالب های مادی محصور نمود، اما نفس یا به عبارتی دیگر ،همین روح هر گاه با کالبد مادی مرتبط شود و انفعالات جسمی و روان شناختی بر آن مترتب گردد ، کلیت حاکم بر شخصیت انسان را تشکیل می دهد و با به کارگیری مکانیسم های مختلف ،رفتارهای وی را جهت دار نموده ،او را به سمت وحدت و ثبات شخصیت سوق می دهد.

کلیدواژه‌ها:

نفس- روح و روان- تفاوتها

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0497.html
کد COI مقاله: ASMJ01_0497

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مصری, فخری؛ جلیل حاجیلو و صمد رمزی، ۱۳۹۳، بررسی مفهوم نفس از دیدگاه اسلام و تفاوت ان با روح و روان، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت، شرکت اندیشه سازان مبتکر جوان، https://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0497.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (مصری, فخری؛ جلیل حاجیلو و صمد رمزی، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (مصری؛ حاجیلو و رمزی، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • طبرسی، فضل بن حسن ۱۳۵، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ...
  • ۳۷، جوامع الجامع فی تفسیر القرآن المجید تهران، دانشگاه تهران ...
  • عثمان عبدالکریم، ۱۳۶۰، روانشناسی دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، ترجمه ...
  • فیروز آبادی، محمد بن یعقوب، ۱۴۱۲ق، القاموس المحیط، بیروت، داراحیاءالتراث ...
  • کاشانی، محمد بن مرتضی، ۰ ۴۱ق.تفسیر المعین، قم، کتابخانه ایت ...
  • مصطفوی، ‌حسن، ۱۳۶۰، التحقیق فی کلمات _ ترجمه و نشر ...
  • محمد شیرازی، صدرالدین، اسفار، مکتبه المصطفوی، ۱۳۷۸ ه، ج باب ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۱۳۵
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.