نگاه اجمالى به سیماى زن در اساطیر ایرانى

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 533

فایل این مقاله در 25 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ASOCONF03_078

تاریخ نمایه سازی: 8 تیر 1398

چکیده مقاله:

به روانی آب , به گرمی آتش وبه ارزشمندی خاک ایران , فردوسی شاهنامه می سراید . افسانه ها و حماسه ها و تاریخ رفته از یاد را در باره زنده می کند و در آیینه ای به گسردگی ایران نمایان می سازد م فردوسی چشم ژرفانگر خویش را در ((توس )) خراسان به جهان گشود و با سرودن شاهنامه نوریده ء ملت ایران شد ونامی ماندگار در ادبیات حماسی ملل . بیشتر زندگی پر ثمر او در زمان سامانیان وشکوفایی ادبیات پارسی گذشت ودورهء شکوه پسیری را با غم از دست دادن فرزند برومند خود و در زمان سلطان غزنوی , محمود , در سخنی وتنگدستی به سرد برد وسر انجام پس از سال رنجی پر شور و شاهنامه را به پایان رسانید و شاهکارهای به یاد گار نهاد ورفت . رفت , اما نمرد که ( تخم سخن ) را پراکنده بود و ( سرو سایه فکنی ) بر افراشته بود . شاهنامه , باز آفرینی نگاشته و بر گزیده است از ( حماسه ) های باستانی و مدارکی تاریخی که با آگاهیهای فردوسی از فرهنگ وادب پارسی ونبوغ وهنر ویژه به وی آمیخته گشته است ونه تنها یک منظومه ع بزرگ حماسی و بلکه سند و کارنامه و فرهنگی و تاریخی ملت ایران نیز می باشد . در شاهنامه قهرمانها و شخصیتها نقشهایی گوناگون دارند و گاه جنبه ای ( اسطوره ای و نمادین وگاه واقعیت تاریخی می یابند . شاهنامه دارای داستانهایی است ازقهرمانان وپهلوانان زنان و مردانی که گاه جنبه نمادین و آرمانی دارند و متعلق به دوران اساطیری و پهلوانی می باشند و گاه ازواقعیت های تاریخی و درهمه گونه خود بیانگر دیدگاه خردگرایی و یاورهای بنیادین دینی فردوسی که موجب محبوبیت ودرمیان شعوبیه گردید

نویسندگان

فاطمه سعدی حسین

دانشگاه بغداد، دانشکده زبان، گروه زبان فارسی

رنا علی مجیدصالح الزریجاوی

دانشگاه بغداد، دانشکده زبان، گروه زبان فارسی