استعاره عکاسانه در آثار پست مدرن

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 792

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ASOCONF04_005

تاریخ نمایه سازی: 13 آذر 1398

چکیده مقاله:

بخش مهمی از ارتباط کلامی ما را استعاره تشکیل میدهد. در سنت مطالعات ادبی، استعاره به مثابه عالی ترین نوع تشبیه در شرایطی شکل میگیرد که از میان ارکان تشبیه تنها مشبه به کاررود. از منظر زبان شناسی در چنین شرایطی با دو محور جانشینی و همنشینی سروکار داریم؛ بدین معنی که به دلیل تشابه معنایی نشانهای از محور جانشینی به جای نشانه دیگری انتخاب میشود و بر محور همنشینی قرارمی گیرد. در این پژوهش به دلیل همنشین شدن عکس با متن ادبی به ادامه مطلب پرداخته تا رابطه استعاره و عکاسی بهتر درک شود. زیرا بهتر است گاهی عکسها را استعاره هایی بدانیم که نیاز به رمز گشایی دارند. در دوران معاصر که وامدار دوران پست مدرن است، هنر عکاسی و ادبیات و استعاره بیشتر از گذشته با یکدیگر تداخل معنایی پیدا کرده اند. زیرا پست مدرنیستها انواع چیز ها را به چشم متون می نگرند و بر این نکته تاکیددارند که همه متون به صورت نقادانه قرائت شوند. عکاسی نیز همواره بخش تفکیک ناپذیر هنر پست مدرن بوده است و در شکل گیری نظریه های پست مدرنی نقش اساسی داشته است. در ادامه پژوهش مروری بر آثار چند هنرمند غیرایرانی همچون جنی هولرز و دیوید لوینتال انداخته شده است. سپس به تحلیل و بررسی چند نمونه موردی از آثار عکاسان ایرانی که از هنرمندان غیرایرانی الهام گرفته اند، پرداخته شده است. روش درنظر گرفته شده برای این پژوهش با توجه به قرارگیری آن در حوزه علوم انسانی کیفی و توصیفی است و نوع گردآوری منابع آن به صورت کتابخانه ای)کتاب، پایان نامه، مقاله وغیره( میباشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

محمد کهن پور

دانشجوی کارشناسی، گروه هنر و معماری، گرایش عکاسی، مرکز شیراز، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران.

فاطمه مردان خوش نوا

مدرس عکاسی، گروه هنر و معماری، گرایش عکاسی، مرکز شیراز، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران.