CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

تجلی مضامین دینی در نقوش انسانی ظروف سفالین دوره سلجوقی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۵ | تعداد نمایش خلاصه: ۳۹۴ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ASRH01_027
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۷۰۵.۰۷ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۵ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۵ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله تجلی مضامین دینی در نقوش انسانی ظروف سفالین دوره سلجوقی

  مطهره حق نظر لیسه رودی - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر و معماری کمال الملک نوشهر، استان مازندران، شهر نوشهر
  سیدنظام الدین امامی فر - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، استان تهران، شهر تهران

چکیده مقاله:

ظروف سفالین دوران سلجوقی مجموعه آثاری هستند که در قرن پنجم هجری در ایران دوره ی اسلامی بهوجود آمده اند و جنبه های مختلف هنری را در خود جای داده اند. تحقیق پیش رو، به بررسی و تحلیل نقش ومضامین انسانی بر روی ظروف سفالین این دوره می پردازد. به نظر می رسد این نوع نگاره ها که در برگیرندهطیف گسترده ای از معانی می باشند، منبع مناسبی برای دست یابی به مضامین دینی آن زمان هستند. برایبررسی تعدادی از ظروف سفالین که در آنها تصویر انسان موضوع اصلی ظروف قرار گرفته است، از منابعمختلف جمع آوری گردید. سپس با بررسی آثار سعی شد تا به شناخت مفاهیم انواع موضوعات نقش انسان ومنشأ کاربرد نقش مزبور پرداخته شود. این ظروف نشان دهنده اوج کمال نقش و طرح در مقایسه با سایر آثارهنری دوران اسلامی ایران هستند. روش تحقیق این مقاله، توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات آن -کتابخانه ای است. توجه به تصویر انسان در تعدادی از سفالینه ها، علاوه بر ارزش های والایی تصویری نهفته درنقوش، روشنگر این مطلب است که نقوش انسانی با توجه به فرهنگ و اعتقادات مذهبی مردم و برگرفته ازمفاهیم هنر ایران باستان و تلفیق این مفاهیم سنتی با آموزه های اسلامی، در فرم هایی بسیار ساده و در عینحال زیبا بر روی ظروف نقش بسته اند تا بتوانند از ورای ساختار ظاهری خود، نوید بخش مفاهیم ارزشمندیباشند.

کلیدواژه‌ها:

سفال، سلجوقی، نقش انسان، ترکیبات نقوش، مضامین دینی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ASRH01-ASRH01_027.html
کد COI مقاله: ASRH01_027

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حق نظر لیسه رودی, مطهره و سیدنظام الدین امامی فر، ۱۳۹۴، تجلی مضامین دینی در نقوش انسانی ظروف سفالین دوره سلجوقی، کنفرانس ملی مطالعات هنر و پژوهش‌های علوم انسانی، تهران، موسسه مدیریت دانش شباک، https://www.civilica.com/Paper-ASRH01-ASRH01_027.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (حق نظر لیسه رودی, مطهره و سیدنظام الدین امامی فر، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (حق نظر لیسه رودی و امامی فر، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • ریچارد اینگهاوزن، الک گرابر (۱۳۷۸)، «هنر و معماری اسلامی»، ترجمه ...
  • رضوان احمدی پیام، علی اصغر شیرازی (۱۳۹۰)، «بررسی نقش درخت ... (مقاله ژورنالی)
  • زهرا اعظمی، محمد علی شیخ الحکمایی، طاهر شیخ الحکمایی (۱۳۹۲)، ...
  • انیس تنهایی، رضوان خزایی (۱۳۸۸)، «انعکاس مفاهیم نماز در قالیچه ...
  • توحیدی، فائق(۱۳۷۸)، «فن و هنر سفالگری»، تهران: انتشارات سمت. ...
  • بره جعفری، حبیب االله آیت الهی، مرتضی حیدری، (۱۳۸۶)، «بررسی ... (مقاله ژورنالی)
  • عبد الرحمن چمانی، مهناز شایسته فر، (۱۳۸۴)، "بررسی تطبیقی نقاشی ...
  • محمدکاظم حسنوند، شهلا آخوندی (۱۳۹۱)، «بررسی سیر تحول چهره نگاری ... (مقاله ژورنالی)
  • حسینی، هاشم(۱ ۱۳۹)، «نقوش موجودات ترکیبی در هنر سفالگری دوران ...
  • محمد خزایی، بهار موسوی حجازی (۱۳۹۱)، « زبان و بیان ...
  • رزمجو، حسین(۱۳۷۵)، «انسان آرمانی و کامل در ادبیات حماسی و ...
  • رفیعی، لیلا (۱۳۷۸)، «سفال ایران از دوران پس از تاریخ ...
  • شریف زاده، عبدالمجید(۳۹۲ ۱)، «هنرسلجوقی و شاهنامه کاما»، فصلنامه هنرعلم ... (مقاله ژورنالی)
  • ژان شوالیه، آلن گربران (۱۳۸۸)، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی»، ...
  • طاهری، علیرضا (۱۳۹۲)، «نقوش حیوان-گیاه در هنر ساسانی و تاثیر ...
  • طهوری، نیر(۱۳۸۱)، «جستجوی مفاهیم نمادین کاشی زرین فام»، مجله خیال، ... (مقاله ژورنالی)
  • حسین عابددوست، زیبا کاظم پور (۱۳۸۸)، «تداوم حیات اسفنکس ها ... (مقاله ژورنالی)
  • ابوالفضل عرب بیگی، ناهید عبدی، (۱۳۹۳)، «تحلیل آیکونوگرافیک تصویر بشقابی ... (مقاله ژورنالی)
  • کیانی، محمد یوسف (۱۳۱۷)، «پیشینه سفال و سفالگری در ایران»، ...
  • لمبتن، آن(۱۳۸۰)، «تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران»، ترجمه ...
  • محمدحسن، زکی(۱۳۷۷)، «هنر ایران در روزگار اسلامی»، ترجمه محمد ابراهیم ...
  • مدد پور، محمد(۱۳۷۴)، «تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی»، چاپ ...
  • معمارزاده، محمد(۱۳۸۶)، «تصویر و تجسم عرفان در هنرهای اسلامی»، تهران: ...
  • اشرف السادات موسوی لر، سهیلا نمازعلیزاده، (۱۳۹۱)، «چهره نگاری سلجوقی؛ ... (مقاله ژورنالی)
  • جواد نیستانی، زهره روح فر، (۱۳۸۹)، «ساخت لعاب زرین فام ...
  • ورجاوند، پرویز(۱۳۶۶)، «کاوش رصدخانه مراغه _ نگاهی به پیشینه دانش ...
  • Ford, P.R.J, (1998), Oreintal Carpet Design , 1, 2nd edition, ...
  • MODE Heinz (1977), Demons et Animaux .Fantastiques, Editions Leipzig, Allemagne. ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: موسسه غیرانتفاعی
    تعداد مقالات: ۲۶۹
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.