جایگاه شعر و شاعری در نمایشنامه های استاد عبدالرضا فرید زاده

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 529

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ASRH01_035

تاریخ نمایه سازی: 19 اردیبهشت 1395

چکیده مقاله:

استاد فریدزاده نمایشنامه نویسی است که دستی استوار در شعر دارند و نمایشنامه ها وسروده های کهن و جدید چاپ شده و نشده وی، نشان می دهد که ایشان به صورت هنرمندانه ایبه این هر دو هنر مسلط هستند وآنها را در کنار هم می بیند، به گونه ای که نه تنها نمایشنامهنویس بودن وی در اشعار وی رخ می نماید، بلکه شاعری ایشان هم در نمایشنامه هایش به شکلوسیعی خود نمایی می کند. در این مقاله سعی شده است ضمن دسته بندی نمایشنامه های استاددر سطوح گفتاری پنجگانه، تراژدی، حماسی، واقع گرایی، طنز و لوده بازی وتاریخی- حکایتی؛ بعضی از متونی را که جنبه تراژیک، حماسی و تاریخی آنها غلبه دارد و گفتار منظوم و نثر شعر گونهبهترین شکل بیان آنها ست و عواطف رفیع انسانی را بیان می کنند، انتخاب کرده ضمن معرفیمختصر آنها، با ذکر نمونه هایی سطح گفتار و نوسانات سطح زبان آن نمایشنامه ها را مشخص کنیمو از این طریق به این فرضیه برسیم که نمایشنامه نویسان شاعر در زمینه ادبیات نمایشی آثار تاثیرگذار تری را عرضه می کنند.

نویسندگان

محمدرضا روزبهانی

دکترای تاریخ و عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی شهدای مکه دانشگاه قرهنگیان تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسلین، مارتین، (1361) نمایش چیست، ترجمه شیرین تعاونی(خالقی)، تهران، موسسه ...
  • هولتن، اورلی، (1387)مقدمه بر تیاتر آینه طبیعت، ترجمه محبوبه مهاجر، ...
  • نمایش کامل مراجع