شناسایی و دسته بندی نقوش هندسی در آثار شاخص منبت تیموری

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,363

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AUICPCONF01_011

تاریخ نمایه سازی: 24 شهریور 1398

چکیده مقاله:

دوره ی تیموریان را میتوان یکی از ادوار درخشان هنرهای مرتبط با چوب دانست. حاکمان این دوره برای هنر و هنرمنداندر جهت رشدشان نقش موثری داشته اند که در نتیجه شاهد ساخت آثار زیبا و پرکاری هستیم. در این دوره چوب بهعنوان یک مادهی سهل الوصول با قابلیت شکل پذیری بالاتری نسبت به فلز و بسیاری از مصالح دیگر، جایگاه ویژه ای درساخت اشیای مختلف (در، صندوق مقبره و ...) پیدا کرد. در این تحقیق ضمن معرفی برخی از ویژگی های هنری آثار،نمونه های مشابه دیگر از عهد تیموری مورد مقایسه قرار می گیرد تا نشان دهنده ی اهمیت ویژگی های هنری این درهاباشد. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های هنری درهای چوبی منبت تیموری و همچنین تطبیق ویژگی هایهنری آثار چوبی مشابه دورهی تیموری و اقتباس از ویژگی های هنری آثار چوبی تا بر اساس این دسته از اطلاعات بتوانبه پرسش هایی از قبیل آثار منبت چوبی دوره تیموری شامل چه نقوشی هستند و نقش مایه ها و گره های رایج هندسیموجود در این آثار کدامند دست یافت. طبق اینکه بسیاری از نمونه های موجود از دوره ی تیموری، ناشناخته یا دور ازدسترس بوده، روش نمونه گیری در این تحقیق بر اساس نمونه های شاخص در دسترس صورت گرفته است. اطلاعات ارایهشده به صورت کتابخانه ای و مطالعات میدانی جمع آوری شده است و رویکرد توصیفی- تاریخی (تحلیلی)دارد. نتایج تحقیقبیانگر آن است که در دورهی تیموری به تدریج ویژگی های هنری آثار دوره ی ایلخانی حذف شده و سبک خاص تیموریانجایگزین شده است. هرچند استفاده از نقوش هندسی که بیشتر در دوره ی سلجوقیان به کار برده می شده، به دوره یتیموری نیز انتقال پیدا کرده است؛ مانند گره های شش تند و سکرون، هشت و پنج کند. همچنین، وجود گره های مختلفبخصوص آنهایی که شامل ستاره های 4 پر، 6 پر، 8 پر و 10 پر می شده اند در این دوره کاربردیتر از سایر گره ها بودهاست. علاوه بر این، پنج و شش ضلعی های منتظم به وجود آمده در گره های مختلف مکان مناسبی برای ارائه ی نقوشبوده و گره شش و شمسه بیشترین کاربرد را در این آثار داشته است.

نویسندگان

حوریه آذری

کارشناس ارشد صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان

قباد کیانمهر

دانشیار دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان

بهاره تقوی نژاد

استادیار دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان

فرهاد خسروی بیژائم

استادیار دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان