نقد فرمالیستی سه نگاره جامع التواریخ با محوریت حضرت محمد (ص)؛ وحی، حل مشکل سنگ سیاه در کعبه توسط حضرت محمد، معراج

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 655

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AUICPCONF01_013

تاریخ نمایه سازی: 24 شهریور 1398

چکیده مقاله:

جامع التواریخ اثری است تاریخی، تالیف رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر غازان خان که به بررسی سیر تاریخی ازحضرت آدم (ع) تا آخرین سلاطین دوره ایلخانی پرداخته،و همان زمان در چندین نسخه مصور شده است . مورخیناغلب نگاره های آن را متاثر از نقاشی های ایرانی، چینی، بودایی و بیزانسی دانسته اند. تعدادی از نگاره های این کتاب باموضوعیت پیامبر اسلام (ص) است. تصویر پیامبر (ص) برای اولین بار در هنر اسلامی در دست نوشته های جامع التواریخآورده شده است. هدف از این پژوهش، نقد فرمالیستی سه نگاره جامع التواریخ ا ست. در این نوع نقد، فرم تاثیر قابلتوجهی در انتقال محتوای آثار دارد.بنابراین، مقاله حاضر با این فرض که فرم در انتقال محتوای نگاره های جامع التواریختاثیرگذار بوده است و با روش توصیفی تحلیلی و تکیه بر منابع کتابخانه ای و اسنادی می کوشد به بررسی و نقد -فرمالیستی سه نگاره وحی، حل مشکل سنگ سیاه در کعبه توسط حضرت محمد (ص) و معراج بپردازد. از یافته های مهمپژوهش میتوان به مواردی همچون فرم نگاره ها در دو شکل انسانی و هندسی و اینکه فرم پیکره حضرت محمد (ص) درتمامی نگاره ها به اندازه سایر پیکره ها است،با این تفاوت که فرم پیکره حضرت محمد (ص) تقریبا در مرکزیت با گرایشبه سمت چپ یا راست مرکز توجه تصویر شده است، اشاره نمود.

کلیدواژه ها:

حضرت محمد (ص) ، سه نگاره جامع التواریخ ، نقد فرمالیستی ، فرم ، محتوا

نویسندگان

رضوانه کرباسی

کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه الزهرا (س) تهران

راهله کرباسی

کارشناس ارشد صنایع دستی دانشگاه علم و هنر اردکان

علی علیشاهی

کارشناس ارشد مطالعات فرانسه دانشگاه اصفهان