خوانش نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی اثر سلطان محمد براساس نظریه پانوفسکی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,059

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AUICPCONF01_042

تاریخ نمایه سازی: 24 شهریور 1398

چکیده مقاله:

نگاره های سنتی ایران بازتابی از دنیای خیالی نگارندگانی، که نه تنها یک دا ستان را به تصویر می کشند بلکه علاوه برنمایش ادبی یک اثر به تفسیر تاریخی و جزئیات زندگی مردمانی می پردازند که در آن عصر می زیسته اند و بازتابیاست از دنیایی پر از زیبایی سحرگونه بااجرا و پرداختی فوق العاده که همچون گوهری درخشان از رنگ های الوان بربلندای تاریخ نقاشی ایران و جهان می درخشد. یکی از این ادواردرخشان نگارگری دوره صفوی است که به عنوان وارثاندو مکتب تبریز و هرات شناخته می شوند: چنانچه ترکیب بندی های پر تحرک و رنگ های پر تلالو مکتب تبریز را باترکیب بندی های حساب شده و متوازن و رنگ های ملایم هرات را با هم درمی آمیزند، که حاصل این آمیزه های شرقی وغربی سبب گردید تا مکتبی با عظمت صفوی پدید آید.این پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی و متکی بر تحلیل محتواست. روش گردآوری داده مستندات دیداری (نگارهبرجای مانده) اسنادی بوده و تحلیل آنها، کیفی است. این بررسی به شکلی موردی، تنها بر پایه آیکونولوژی متمرکزاست که بر اساس نظریه پانوفسکی شکل گرفته است، هدف از این روش رسیدن به معنا و محتوای آثار هنری بالاخصنگارگری ایرانی ست. که عالم صور را به عالم معنا مربوط می کند وفراتر ازساختار بصری اثر، که دارای نظام پیچیده وگسترده ی ست در برگیرنده اخلاق، عرفان و جامعه خلق اثر بوده است به گونه ای که از فرآیند تفسیر اثر در طی سهمرحله راهبردی؛ توصیف، تحلیل و تفسیر اثر شکل گرفته است ونتایج حا صله نشان از یک اثر تجسمی درلایه ها وسطح های کلی وجزئی گوناگون است که هویت فرهنگی جامعه ای را بازتاب می کند و رمزگشایی ازاین معانی پنهاندر روابط بینامتنی اثر راهگشایی برای درک بهتر آن می باشد.

نویسندگان

صفرعلی شبانی خطیب

کارشناس ارشد پژوهش هنر ، عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای -دانشکده فنی دختران نرجس سمنان

مهسا فریدنیا

کارشناس ارشد ارتباط تصویری ، مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای-دانشکده فنی دختران نرجس سمنان