بازشناسی ساختاری نقش و جایگاه درخت در نگاره های گلگشتی در طبیعت در تالار مرکزی چهلستون با تاکید بر جنس آن
محل انتشار: همایش ملی خوشنویسی و نگارگری
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 572
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
AUICPCONF01_046
تاریخ نمایه سازی: 24 شهریور 1398
چکیده مقاله:
عمارت چهلستون اصفهان با هدف به نمایش گذاشتن قدرت و عظمت دربار صفوی و به منظور پذیرایی از مهمانانخارجی و سفیران خارجی ساخته شده و با تزیینات متنوع نگارگری و آثار باقی مانده از نگارگری شاگردان رضا عباسیبا مضامین متفاوت مزین گشته است. این پژوهش در نظر دارد که جایگاه درخت در نگارگری تالار مرکزی را موردبررسی قرار دهد. روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی است دراین روش اثر هنری به عنوان منبعی برای شناساییزمینه های اجتماعی سیاسی و فرهنگی زمان خود محسوب میشود با توجه به این که کاخ چهل ستون آثارارزشمندی از دوران صفوی را در اختیار معاصرین می گذارد. در این پژوهش این سوال مطرح است که درخت از چهجایگاهی در آثار این دوره برخوردار است. برای رسیدن به معنای درونی این المان تصویری در دیوارنگاره ها، منابعتاریخی دوران صفوی، مورد مطالعه قرار گرفته است و در پایان مقاله، این نتیجه دنبال می گردد که درخت درنگارگری ها بر چه اساس، تصویر شده است. روش تحقیق براساس مطالعه میدانی است و برپایه مشاهده و عکس برداریاز نگاره های مرتبط که در آنها درخت وجود دارد انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را می توان 32 نگارهموجود در تالار مرکزی و 24 نگاره که به سبک رضاعباسی نقاشی شده است در نظر گرفت که مفاهیمی چوندلدادگان، بزم و رزم را دنبال می کرده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
میثم براری
عضو هیات علمی دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان
مژده ملی
دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان