بررسی نقش مستطیل طلایی در پیمون ایرانی

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,210

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AUSI01_088

تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394

چکیده مقاله:

از جمله اصول درک شده از معماری ایران که در تحقیقات مهندس پیرنیا عنوان شده پیمون می باشد. ایشان بر این اعتقادند که در هنر ایرانی مستطیل محاط شده در شش ضلعی منتظم مستطیل طلایی است. این تحقیق درپی آن است که به بررسی این نظریه در قواعد معماری ایران در بناهای عمومی خانه های ایرانی پرداخته و به طور ویژه به بررسی این نظریه در هندسه معماری ایران به ویژه در بخش های آمود و تزئینات یعنی کاربندی،گره چینی و اسلیمی بپردازدو در نهایت به بازپروری این نظریه و مقایسه آن با اعداد طلایی مطرح شده در معماری غرب بپردازد. این پژوهش سعی بر آن دارد که منطق نظم هندسی پیمون را مورد بازنگری قرار داده تا بتواند گامی در جهت بکارگیری این نظم هندسی در معماری معاصر ایران ارائه دهد.

نویسندگان

علیرضا رودکی

کارشناس ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم

نیره زلفی پور

کارشناس ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) گروه معماری ، اصف