بررسی نحوه پوشش دوره های ایران باستان و تأثیر آن در معماری ایرانی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 597

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AUUM01_100

تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395

چکیده مقاله:

بی تردید جهان بینى و انسان شناسى هر فرهنگ و مکتب، نقش اساسى و مهمى در انتخاب نوع و کیفیت پوشش دارد. سرزمین ایران سرآمد زیبایی ها و ظرافتهاست. مردم ایران عامل فرهنگی عمیق و ریشه دار، با آمیزه ای از دین و تاریخ هستند.[20] در این مقاله سعی بر آن شد تا با واژه فرهنگ، مفهوم فرهنگ، اهمیت فرهنگ در معماری، نحوه شکل گیری فرهنگ و معرفی پارامتر هایی آن، بررسی اینکه چه پارامتر هایی از فرهنگ وجود دارد که میتواند بر معماری زمانه خود تأثیر گذار باشد، تأثیراتی همچون ریشه در پیکره تراشی، تزئینات داخلی – خارجی و... و همچنین به بررسی نحوه پوشش تمامی دوره های ایران باستان پرداخته میشود و هر یک به طور جداگانه شرح میدهیم و از این میان، بهترین دوره ای که توانسته رابطه خوبی را درنحوه پوشش (فرهنگ) و معماری برقرار کند، معرفی میکنیم و همچنین به شرح دوره ای پرداخته میشود که نه تنها به نحوه پوشش هیچ توجهی نشده بلکه در معماری زمانه خود نیز بی تأثیر بوده است و نیز به تحلیل آثار معمارانی که توانسته اند اهمیت واژه فرهنگ را بروی پروژه های خود لحاظ کنند پرداخته میشود و در نهایت به بررسی تأثیرات فرهنگ در معماری معاصر امروزی، می پردازیم. درفرهنگ فارسی معین، واژه فرهنگ که مرکب از دو واژه « فر» و «هنگ» است، به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف شده است. در نتیجه فرهنگ به معنای پیش کشیدن و فراکشیدن است. به همین سبب است که فارسی زبانان فرهنگ را سبب پیشرفت می دانند. زیگفریدگیدئون، که یکی از تأثیرگذارترین مدافعان مدرنیسم است چنین مینویسد: تنها یک فرهنگ واقعا فراگیر می تواند زمینه بلوغ یک وحدت در احساس را به وجود آورد. [8،12،9.]تاریخ پوشاک، به طورکلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را نیز بررسی کرد. روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان ها زندگی فردی و غارنشینی را رها کرده و هسته های ابتدایی نخستین جامعه بشری را پدید آوردند. همچنین میتوان گفت: پوشش درایران باستان هم بنا به شرایط حاکم در هر دوره و زمان، همواره سبک و اسلوب خاصی داشته است. بررسی ها نشان می دهد که پوشش تمام بدن در دوره های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یک حقیقت بوده است و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده اند. [20]

نویسندگان

محسن اسماعیل پور

دانشجوی کارشناسی مهندسی معماری، موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس، تهران، ایران.

زهرا صادقی

دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری معماری (بایونیک)، موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس، تهران، ایران

سجاد سلیمانی

دانشجوی کارشناسی طراحی صنعتی، موسسه معماری و هنر پارس، تهران، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • نظریه مدرنیته در معماری، حقیر، س.، کامل نیا، س. _ ...
  • پیرنیا، محمد کریم و معماریان، غلامحسین، سبک شناسی معماری ایرانی، ...
  • عبدالحمید اشراق، زیر سایه فرهنگ، چهل گفتار. ...
  • تعریف ها و مفهوم فرهنگ، آشوری، داریوش(1366)، چاپ سوم، نشر ...
  • اردلان، ن.، بختیار، ل. _ حس و وحدت، نشر خاک، ...
  • آشوری، داریوش، تعریف ها و مفهوم فرهنگ، انتشارات آگه، تهران، ...
  • ثلاثی، م.، جهان ایرانی و ایران جهانی، چاپ پنج، نشر ...
  • رحیمی، پریچهر، 1385 (1385)، تاریخ پوشاک ایرانیان (نگرشی بر پوشاک ...
  • دکتر سوسن باستانی، جنسیت، فرهنگ، ارزش ها و نگرش ها، ...
  • آعابد تقوی، سیده مونا موسوی، بررسی حضور اجتماعی زنان و ...
  • روشنک روشنایی، خلاصه مباحث مبانی نظری معماری دانشگاه علم و ...
  • راهبرد فرهنگ، 13-12 .1390، 1389 ...
  • روزنامه رسالت، بررسی مفهوم فرهنگ، 1389. ...
  • www .DesignBoo m.com [19] www .Archdaily.co m ...
  • Per sian_History.b logfa.com [21] www.Etooo d.com ...
  • نمایش کامل مراجع