CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بررسی اجمالی رابطه حکمت هنر اسلامی و فلسفه هنر اسلامی: رویکردی برمعماری اسلامی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۱ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۸۰ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: AUUM02_071
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۲۹.۳۹ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۱ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۱ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی اجمالی رابطه حکمت هنر اسلامی و فلسفه هنر اسلامی: رویکردی برمعماری اسلامی

  علیرضا قاراخانی - عضو هیئت علمی گروه معماری، واحد سواد کوه، دانشگاه آزاد اسلامی،سوادکوه، ایران،
احسان اله خورسندی کوهانستانی - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، سوادکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران،

چکیده مقاله:

هنر به دلیل سابقه طولانی همواره مورد توجه تمامی اقشار جامعه بوده است و در این راستا حکیمان و فیلسوفان ماهیت هنر اسلامی و حکمت و فلسفه آن را بررسی کرده اند. آنچه واضح است این است که با تمامی مطالعاتی انجام شده هنوز تعریف دقیقی ازحکمت هنر اسلامی و فلسفه هنر اسلامی به دست داده نشده است و در بسیاری از موارد این دو عبارت به جای یکدیگر به کار برده می شوند. هنر خود مفهومی است بسیار گسترده و مبهم است، لذا ابهام در موارد مرتبط با آن باعث عدم فهم دوچندان خواهد شد. لذا بر آن شدیم تا در این مقاله که به صورت تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام می شود به بررسی و تعریف مفاهیمی چون هنر، هنر اسلامی، حکمت و حکمت هنر اسلامی بپردازیم. ارتباط حکمت هنر اسلامی را با فلسفه هنر اسلامی آشکار کنیم. نظر چند تن از فیلسوفان را در این باب ذکر کنیم و در نهایت با بررسی مساجد به عنوان مهمترین و اصلی ترین نماد معماری اسلامی مشخص کنیم که معماری اسلامی تحت تأثیر هنر اسلامی بوده است یا تحت تأثیر فلسفه اسلامی. بررسی های انجام شده مشخص می کند که حکمت چه در شکل تعلیمی و چه در شکل اعطایی، مفهومی گسترده تر و عمیق تر از فلسفه دارد و قطعیت آن از فلسفه بیشتر است. فلسفه هنر اسلامی با حکمت هنراسلامی تفاوت دارد و مرجع مناسبی برای شناخت هنر اسلامی نیست و اینکه فیلسوفان اسلامی به صورت اختصاصی کتابی در این باب به رشته تحریر درنیاورده اند. درنهایت مشخص خواهد شد که معماری اسلامی از فلسفه اسلامی و لوازم آن همچون هندسه و ریاضیات بهره می گیرد تا به وحدانیتی که در هنر اسلامی موجود است دست بیابد. درواقع فلسفه اسلامی جزءی است برای رسیدن به کل که همان هنر اسلامی است.

کلیدواژه‌ها:

هنر، هنر اسلامی، حکمت، حکمت هنر اسلامی، فلسفه هنر اسلامی، معماری اسلامی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-AUUM02-AUUM02_071.html
کد COI مقاله: AUUM02_071

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
قاراخانی, علیرضا و احسان اله خورسندی کوهانستانی، ۱۳۹۵، بررسی اجمالی رابطه حکمت هنر اسلامی و فلسفه هنر اسلامی: رویکردی برمعماری اسلامی، دومین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، تهران، موسسه معماری و شهرسازی سفیران راه مهرازی، https://www.civilica.com/Paper-AUUM02-AUUM02_071.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (قاراخانی, علیرضا و احسان اله خورسندی کوهانستانی، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (قاراخانی و خورسندی کوهانستانی، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • ]۲[هاشم‌نژاد، ح. درآمدی بر فلسفه هنر از دیدگاه فیلسوفان اسلامی، ... (مقاله ژورنالی)
  • ]۳[فنایی اشکوری، م. فلسفه اسلامی در ایران معاصر، مجله حکمت ... (مقاله ژورنالی)
  • ]۵ لاهوری، ا سخنرانی‌ها، مقالات _ نامه‌های اقبال. تجمه محمد ...
  • J۷[کی. ای. سی. ک. مسائلی در تاریخ معماری اسلامی. ترجمه ... (مقاله ژورنالی)
  • ]۸[بورکهارت، ت. هنر اسلامی. ترجمه مسعود رجب نیا. زبان _ ...
  • ]۱۰[ابولقاسم حسین بن محمد بن فضل (بی‌تا). ترجمه و تحقیق ...
  • ]۱۱[جوادی آملی، ع. حکمت نظری و علمی در نهج البلاغه. ...
  • ]۱۳ سرتیپی‌پور، م. بن‌مایه‌های هنر اسلامی در اندیشه تیتوس بورکهارت. ... (مقاله ژورنالی)
  • ]۱۷[محمد شیرازی، ص(ملاصدرا). اسفار. ج۱، ترجمه محمد خواجوی، انتشارات مولی، ...
  • ][۱[مبانی نظری هنر از دیدگاه شهید آوینی. گروه مطالعات فرهنگی ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۷۵۲
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.