CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بررسی چگونگی و روند شکل گیری نقوش هندسی درمعماری اسلامی و ارتباط آن باهندسه فراکتال

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۹ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۱۳ | نظرات: ۱
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: AUUM02_077
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۳۱۵ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۹ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۹ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی چگونگی و روند شکل گیری نقوش هندسی درمعماری اسلامی و ارتباط آن باهندسه فراکتال

  علیرضا قاراخانی - عضو هیئت علمی گروه معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه
  امیرفرهنگ ضامنی قادیکلایی - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه

چکیده مقاله:

هنرمند مسلمان درهمه چیز، مرکز را می بیند و اندیشه ی مرکزگرا دارد. وحدت رمز هستی و رمز وجود است. برای معماری سنتی الگوهای هندسی مانند صورت های کثرت در وحدت هستند او برای بیان کثرت در وحدت از نقوش هندسی در آثار استفاده می کند. بیشتر نقوش هندسی موجود در هنر معماری اسلامی، براساس تکرار نقش مایه های شش ضلعی و مربع شکل در کنار هم ایجاد می شوند. با شبکه بندی کل سطح یک گنبد یا دیوار و تکرار نقش مایه ای واحد درون هریک از واحدهای آن ( گره چینی )، میتوان ترکیبی پیجیده و باشکوه ایجاد کرد. شکل گیری هر نقش هندسی با یک دایره کامل آغاز می شود، سپس طراح با اضافه کردن چند دایره ی دیگر در اندازه های مختلف وتلاقی آنها با یکدیگر و نهایتاً، اتصال نقاط تقاطع دوایر و خطوط، طرح نهایی و گروهی راتعیین می کند که به آن تعلق می گیرد. با بررسی روند شکل گیری نقوش در معماری اسلامی و چگونگی خلق آن، ویژگی هایی پدیدار می شود که شباهت های بسیاری با هندسه فراکتالی دارد. هندسه فراکتال در نتیجه بررسی های آقای مندلبروت درسال 1957 ایجاد شد در حالی که ردپای آنرا صدها سال پیشتر می شد در معماری سنتی سایر نقاط جهان بخصوص معماری اسلامی مشاهده نمود. شکل گیری نقوش هندسی از خطوط و اشکال ابتدایی و ساده، تکرار و در کنار هم قرار گرفتن آنها و خود مشابه بودن نقوش، همگی زیبایی و هماهنگی به وجود می آورد که اشاره دارد به یک نظم هندسی بالاتر و قوی تر که همان نظم کیهانی است که خالق هستی به زیبایی و ظرافت آنرا بنا نهاد.

کلیدواژه‌ها:

نقوش هندسی، وحدت، کثرت، هندسه فراکتال، نقش مایه

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-AUUM02-AUUM02_077.html
کد COI مقاله: AUUM02_077

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
قاراخانی, علیرضا و امیرفرهنگ ضامنی قادیکلایی، ۱۳۹۵، بررسی چگونگی و روند شکل گیری نقوش هندسی درمعماری اسلامی و ارتباط آن باهندسه فراکتال، دومین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، تهران، موسسه معماری و شهرسازی سفیران راه مهرازی، https://www.civilica.com/Paper-AUUM02-AUUM02_077.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (قاراخانی, علیرضا و امیرفرهنگ ضامنی قادیکلایی، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (قاراخانی و ضامنی قادیکلایی، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • ][خاکپور. مژگان؛ خزایی.محمد (۱۳۸۹)؛ وحدت وکثرت درهنر اسلامی با نگاهی ...
  • ]۳[اریک, بروگ (۱۳۹۱)؛ نقوش هندسی در معماری اسلامی؛ ترجمه:مژگان هاتفی, ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    3.0
    ۱ تعداد پژوهشگران نظر دهنده
    5 0
    4 0
    3 1
    2 0
    1 0
    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۷۵۲
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.