کاربرد نقوش هندسی و سنتی ایرانی در معماری معاصر ایران و جهان

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 12,252

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AUUM03_099

تاریخ نمایه سازی: 4 مهر 1396

چکیده مقاله:

نقوش هندسی که اهل فن آن را گره می نامند، بافت گوناگونی از شکل های منظم هندسی است. این بافت های پیچیده همگی ترکیبی منظم و همگن دارند و می توانند از همه سو گسترش یابند بدون آنکه ترکیب هماهنگشان دستخوش تغییر شود. از نقش های هندسی از دیرباز در مساجد و اماکن مذهبی، منازل شخصی و دانشگاه ها در ساختمان پنجره ها، ارسی ها، درهای ورودی داخل، نرده ها، سقف های چوبی و کاشی کاری ها استفاده شده است. اما امروزه این الگو واره های معماری ایرانی اسلامی علاوه بر حفظ کاربرد تزییناتی خود، در بسیاری از طرح های معماری شاخص منطقه به عنوان المان های معماری در نما و پوسته ساختمان ها با مقیاس به مراتب بزرگتر نسبت به گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند و حتی در پاره ای از موارد نقش سازه ای نیز گرفته اند. لذا از این جهت که کشور ما ایران دارای تاریخچه ای غنی از کاربرد این نقوش در ساخت بناست و لزوم توجه به این مهم که کاربرد امروزی این نقوش میتواند بناهایی درخور فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی بیافریند لذا در این مقاله علاوه بر مطالعه تاریخچه این نقوش و انواع آن، کاربرد آنها در معماری امروز منطقه به عنوان نمودهایی از معماری اسلامی در قالب نمونه های موردی مختلف بررسی شده است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

هانیه عباسی

دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد، اصفهان،ایران