مقایسه تطبیقی خوانش هنر متعهد و هنر پروپاگاندا (مطالعه موردی ویدئو-چیدمان به یاد بیاور باربارا وسرکش)

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 777

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AVOA06_024

تاریخ نمایه سازی: 3 اردیبهشت 1399

چکیده مقاله:

اصطلاحات هنر متعهد و هنر پروپاگاندا در متون صاحب نظران و نقادان هنری، دارای خوانشهای متفاوت می باشد. این مقاله در نظر دارد تا نقاط اشتراک و افتراق این دو معنا را با مطالعه دو ویدئو-چیدمان باز شناسی کند. انگیزه اصلی پاسخ گویی است به پرسشهای پژوهشی:1 چگونه میتوان به مقایسه تطبیقی فرم و محتوا در دو هنر متعهد و پروپاگاندا دست یافت 2 اشتراکات و افتراقات موجود در این دو نوع هنری چگونه در مطالعه ی تحلیلی فرم و محتوای دو ویدئو-چیدمانبه یاد بیاور باربارا و سرکش بروز می یابد در عصر معاصر ارائه هنر به هر شکلی دارای تعهد است و یکی دانستن هنر متعهد و هنر پروپاگاندا، رویکردی قابل اتکا و رهگشا نمی باشد، باید که آثارهنری این دو را از هم تفکیک، و تمایز بین آن ها قائل شد . انتخاب شیوه ویدئوچیدمان در مطالعه بازشناسی این دو خوانش از آن رو است که ویژگهای خاص فرم و محتوا در برقراری ارتباط بیواسطه با مخاطب در این شیوه اجرا متنوع است. دو ویدئو- چیدمان به یاد بیاور باربارااثر هدا زابلی نژاد و زهرا نادیج، و سرکش اثر شیرین نشاط، اولی متعلق به هنر متعهد و دومی به هنر پروپاگاندا در نظر گرفته شده.هنرمندان این دو ویدئو –چیدمان، زن و از خاورمیانه آمده اند.با مقایسه تطبیقی فرم و محتوا در این دو، موفقیت هنرمندان در ارائه تلفیقی از نمادسازی شخصی و جمعی در کنار یکدیگر قابل توجه است. اما وجه تمایزی این دو اثر محتوای جهانشمول اثر اول در مقایسه با محتوای تحریف شده اثر دوم از فرهنگ سنتی ایرانی است. اصول برای هنرمند معاصر، اصلی ترین تعهدات همان ترجمان هنری روزمرگی غیر قابل تفکیک از وقایع معاصر و نه ارائه نسخه ای تحریف شده از آن است .

نویسندگان

هدا زابلی نژاد

پژوهشگر دوره پست داک دانشگاه الزهرا تهران (نویسنده مسئول) ،دکترای هنرهای تجسمی از دانشگاه استراسبورگ

کارین پانسونا

پروفسور HDR دانشگاه استراسبورگ فرانسه

پریسا شادقزوینی

دانشیار، دانشگاه الزهرا تهران