چگونگی تبلور معماری قرآنی-اسلامی بر اماکن مذهبی اصفهان
محل انتشار: اولین کنفرانس ملی بنای ماندگار
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,699
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
BANA01_111
تاریخ نمایه سازی: 25 شهریور 1392
چکیده مقاله:
معماران مسلمان مانند سایر مسلمانان شالوده های معماری مسلمانان را شکل دادند که در آن توجه به جنبه های روحانی محیطی شاخص اصلی قلمداد شده است که خود برگرفته از قرآن کریم می باشد. در معماری اسلامی-قرآنی بر اساس اصل وحدت، تمرکز مطرح می شود. تمرکزی بینشی و عقلایی، تمرکزی مادی، تمرکزی جغرافیایی و تمرکزی اجتماعی. در این میان هنر و معماری جوابگوی نیازهای انسانی نیست، بلکه مسئولیتی بالاتر از اینها بر عهده دارد و مسئولیت او ایجاد حسن رابطه انسان است با خود، عالم، جامعه و دنیای برتر و همه تلاشها در ایجاد این رابطه ها و در همه این رابطه ها هدف اصلی همانا ارتباط با معبود و خالق همه جهان است. در این پژوهش نیز با توجه به پیشینه گرانسنگ شهر اصفهان در زمینه اعتقادات مذهبی-اسلامی برگرفته از قرآن و نقش دول اسلامی در ساختار شهری، به بررسی معماری اسلامی در این شهر پرداخته شده است که به طور نمونه معماری مسجد شیخ لطف الله و خانه بدیع مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه در بررسی این دو بنا حاصل گشت این بود که ساختار معماری این دو بنا به گونه ای طراحی شده است که تمامی جنبه های روحی-روانی و مادی یک شخص را برآورده ساخته به گونه ای که توجهی ویژه به روح و روان او دارد و شاخص ترین الگوهای تبلور کالبدی مملو از عشق و عقاید مذهبی معماران مسلمان برگرفته از قرآن است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مهدی جمالی نژاد
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :